Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Svůj pohled na sousední megaveletrh Light+Building ve Frankfurtu popisuje český elektrikář. Nezůstává pouze u jednoho selfie o své přítomnosti v Německu a prozrazuje proč se vydal tak daleko. Čím ho to obohatilo? Jak se dívá na budoucnost veletržních ...
  • Pokud chceme studovat různé aspekty elektrických jevů, včetně teploty výbojů blesku, vlivu ionizace vzduchu a negativních účinků elektrického oblouku, pak se nabízí studium na VUT, ČVUT ... mnoho příležitostí k experimentům s různými kombinacemi ...

R4M#11: O jakých digitálních znalostech firmy je řeč?


Document Actions
R4M#11: O jakých digitálních znalostech firmy je řeč?
Tuto část seriálu bych doporučoval všem, kdo si myslí, že svůj obchodní model budou provozovat ještě dlouho. Poslechněte si, jak čeští odborníci známkují firmy v připravenosti na digitální budoucnost! Kromě toho, že konkurence nespí, nespí ani nové technologie, a tak zaspat můžeme především jen my sami.
Tým portálu Elektrika, ze dne: 21.02.2017
reklama







Výpovědi odborníků si můžete přečíst v textové podobě ...

Otto Havle (www.fccps.cz)
Sám jsem víceméně tohoto spoluautorem. Myslím si, že hodně záleží na tom, co firma dělá a v jakém vztahu bude k průmyslu. Protože pro subdodavatele strojů, výrobce, vývojáře, asi není nutné mít nástroje pro big data, aby zjistili na jaké úrovni jsou. Ono to skutečně závisí na tom, co potřebujete. Nedá se paušálně ohodnotit jako máte tohle, tohle tohle, tak jste zralí pro Průmysl 4.0.

 
Jan Rollo (www.sysgo.com)
Pokud jde o znalostní zralost firmy, tak je to podle mne jen snaha popsat fáze automatizace procesů ve firmě tak, aby byly auditovatelné. Jde jen o to, v rámci subdodavatelských řetězců, aby si odběratel zjednodušil způsoby auditování a možnosti auditování firem, udělali škatulky a nějakým způsobem je donutili standardizovat a používat firmami.

Zdeněk Havelka (A-21)
My máme těch 5 úrovní takto definované: Začíná to na nejnižším levelu, což je tradiční firma na hranici katastrofy, která ignoruje digitální svět. Pak je vyšší level, s nějakým standardním informatickým vybavením, mají webovou stránku a něco dalšího. A pak je třetí úroveň, ta je s digitálním povědomím. Dneska se většina firem pohybuje na úrovni řekněme 1,2,3 jsou ty nejlepší. Tam si skutečně uvědomují, že přichází transformační zlom. Pak je úroveň 4 a 5, kdy čtvrtá úroveň je firma, která si uvědomuje, že se mění bussinesový model, že se mění celkové vedení ve smyslu, že začínají implementovat, přechází na digitální produkty, to znamená, že když je to autor, tak nejdříve je to software, data a teprve potom je to nějaká technologie. A poslední pátá úroveň je platforma, která redistribuje práci a finance. Například UBER, nebo AirBNB. Firmy typu AirBNB jsou na levelu 4. Úroveň 5 zatím není ani osahaná a je otázka, jestli taková firma u nás vůbec bude. Tam máme model nastavený tak, když se nějak obodujete, tak pak je to skutečně exponenciální. A i z firemního hlediska valuace, když porovnáte valuaci standardních firem, tak tam máte P/E ratio nějakých 8-10, a pak když si vezmete Google, Amazon, tak tam to skáče obrovsky. Přitom ty firmy nic speciálně, třeba UBER, nebo AirBNB, vůbec žádné věci nevlastní z hlediska klasické ekonomie. Mění se i ekonomická teorie, ekonomický pohled na věci. Proto říkám, že je to důležité a my to máme tak, když firma zhodnotí, tak najednou dostane pohled: "ano, jsem na takovém stavu zralosti a měl bych se posunout aspoň o jeden level výš a měl bych si být vědom, že mohou přijít "černé labutě", že přijde radikální změna. Najednou z auta nebude status, symbol, ale bude to něco přepravního, kdo nabízí přepravní službu UBER, ten má autonomní auta od Googlu. Může to být otázka třeba 20 let. Ale za 20 let automobilky typu BMW, Škodovka, mohou být mimo, protože přijde něco úplně jiného.


Jiří Kůs (www.nanospace.cz)
Digitální zralost by se měla poměřovat s používáním nástrojů, které jsou momentálně k dispozici. To znamená od počítačových sítí, cloudů a atd. Nejenom používání toho, co už mají všichni, ale používání opravdu těch nových nástrojů, tak to by asi mělo být tím měřítkem, ale měřítko se pořád posouvá a přicházejí další a další nástroje.


Jiří Holoubek (www.elcom.cz)
Se zralostí firem je to docela komplikované, protože povědomí o digitální zralosti je na hrozně dlouhé škále znalostí, někteří si myslí, že jsou zralí už tím, že mají přístupový systém na čipy, že využívají internetovou komunikaci, eventuálně, že zakládají databázi svých zákazníků a potenciálních zákazníků na servis. V pojetí Průmyslu 4.0 digitální zralost, je zejména o multikanálovém přístupu, to znamená opravdu vnímat data jako jednu z výrobních surovin procesu. Vnímat data opravdu ze všech možných kanálů, nejenom z toho, že si někdo v e-shopu objedná knížku, nebo vyspecifikuje podle WIN kódu konkrétní specifikaci auta, ale také o tom, jakým způsobem se bude dál s tím výrobkem nakládat. A celá tato škála relevantních dat, pro produkci, ale i pro předprodukční přípravu, činnost po produkci, je velice důležitá. V tom je digitální zralost, umět jí promítnout do nových obchodních modelů, to je velice důležité. Bohužel, pokud máme škálu 5 stupňů digitální zralosti, tak podle mého názoru, tak se všichni u nás v české kotlině budeme pohybovat někde na první a druhé úrovně. Jestli někdo dosáhne třetí, budeme mu velice gratulovat. Bohužel ta první úroveň, tak jak jsme si o ní několikrát říkali, je to firma na pokraji katastrofy.




SLEDUJTE TECHNOLOGICKÝ VIDEOSERIÁL
www.R4M.cz
a buďte v obraze!
 
 

 

Diskutující k tomuto článku

   (počet diskutujících: 2)
TEXT Z OBLASTÍ SOUVISEJÍCÍ KONTAKT


FIREMNÍ TIPY
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Kam se v budovách vyvíjí uplatnění vysokorychlostních dat optickými vlákny? Příchod elektroinstalačních podomítkových trubek Fraenkische se zabudovaným optickým vláknem se datoval dřív než známost standardů datových přenosů Industry 4.0. Trubky s označením FFKuS DATALIGHT se v českých e-shopech objevují, ale na běžných stavbách určitě ne. Jde o speciálku, říkají dataři, v běžném obydlí stačí spotřebiteli Wi-Fi. Jiná situace může ...
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933