POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
První letošní odborné téma živého vysílání bude o motorech s Lubomírem Kastnerem. Lubomír pracuje na motorech několik desetiletí a jeho zkušenosti si zadají na pořádnou knihu. Nepropásněte živé vysílání v kterém budou objasněny některé základní principy oprav a údržby motorů a v závěru bude možnost osobních dotazů. Kdo bude u živého vysílání bude moci se ptát. A jak je již zvykem, následně bude dostupný sestřih toho nejzajímavějšího.
Miroslav Minařík,
ze dne:
16.01.2015
Pozvánka na
čtvrtek 22. ledna ve 20:00
na www.Elektrika.TV
Uvidíte rozhovor s Lubomírem Kastnerem
který pracuje v oblasti oboru motorů již více, než 30 let!
Dozvíte se odpovědi na tyto otázky:- Jaké jsou nejčastejší chyby v zapojení motorů?
- Jaké jsou nejčastější poruchy a jejich příčiny, na co si dát pozor?
- Mezizávitové zkraty na statoru i rotoru
- Co měřit obyčejným multimetrem na vinutích pokud motor nemá výkon
- Lze diagnostikovat závady, které se při měření běžným multimetrem neprojeví?
- Jak diagnostikujeme přetížení motoru (vyšší proud) dané nevhodnou zátěží a ne chybou motoru?
- Jaké jsou metody základní diagnostiky motoru, které sa dají udělat před demontáží a odvozem do servisu?
- Jak vybrat správný motorový spouštěč?
- Kdy volit jaké třídy nadproudových relé - 10/20/ atd.
- Nač si dávat pozor a na co nezapomínat při návrhu napojení motoru, např. odstupňováno podle výkonu?
... a další body se zpracovávají!
Lubomír Kastner k živému rozhovoru uvádí:
Elektromotory jsou snad ve všech výrobních procesech a i v mnohých chalupách, barácích, chatách apod. Nebudeme rozebírat malé elektromotory např. z vrtaček, vysavačů, fénů apod. Rozhovor bude na téma asynchronní elektromotory s kotvou nakrátko a kroužkové elektromotory. Protože tyto kategorie jsou nejrozšířenější druhy elektromotorů.
V minulosti měl snad každý podnik nějakou údržbu a mezi nimi i elektrikáře, který se na motory alespoň občas podíval. Současný stav je ve většině firem takový, že údržby se v rámci úspor zrušili, na elektromotory nemá nikdo čas (ani vzdělání) se podívat a kontrolovat a tak se jede do konce – pokud to jde. Údržba elektromotorů není žádná nebo jen zcela výjimečně a když se ty vyjímky najdou, tak velmi nekvalifikované. Ale najdou se i světlé vyjímky. Občas firma koupí nový elektromotor v rámci inovace nebo náhrady, ale kdopak by četl návod a v drtivé většině nečte nikdo ani obyčejný štítek.
Daleko hůře jsou na tom projektanti nebo výrobci, kteří zařízení osazují elektromotory. V mnoha případech chybí kvalitní ochrany elektromotorů, vodiče a spínací prvky jsou poddimenzované nebo je dokonce zařízení osazeno nevhodným typem elektromotoru. Např. nesplňující podmínky četnosti spínání. V čem se ale projektanti i výrobci vyžívají je osazování zařízení elektromotory s maznicemi a možností domazávání.
V současné době je mnoho technologických celků řízeno PLC.
U větších elektromotorů se navíc používá zařízení k rozběhu elektromotoru a módní je i používání frekvenčních měničů. V minulosti si elektrikář vystačil s přepínačem Y/D ať již pákový nebo pomocí stykačů. V současné době je toto nahrazováno elektronickými prvky pro rozběh. Ale ať budeme rozebírat jakékoliv zapojení a funkci, skutečnost je taková, že v drtivé většině nikdo si nevšimne ani štítku natož návodu na užívání elektromotoru. A přitom štítek je vlastně první věc, čeho by si měl elektrikář při údržbě nebo zapojování pořádně všimnout. Snad v každé firmě mají zpracovaný např. požární řád, bezpečnostní předpisy apod., ale téměř nikde nemají zpracovaný plán údržby nebo kontroly elektromotorů a zařízení s tím spojených. Přitom podmínky pro provoz a údržbu elektromotorů se za poslední roky poměrně dost změnili. Ale nezměnili se jen podmínky pro provoz elektromotorů, ale těch změn je mnohem více. Změnili se např. i vlastnosti mazacích tuků, změnili se např. tolerance pro ustavení elektromotorů apod. Jen málokdo na tyto změny reaguje a zahrnul je do plánů údržby a kontrol. U elektromotorů, kde nejsou dodrženy nové přísnější podmínky pro provoz dochází velmi rychle k poškození elektromotorů.
A nutno podotknout, že poškození jsou jak po stránce elektrické tak i mechanické. Např. vypálené svorkovnice, napálené nebo spálené vinutí, hlučný chod způsobený poškozením ložisek, vibrace nebo dokonce utržené elektromotory. Proto se tady v krátkosti budeme snažit objasnit některé základní chyby při provozování a údržbě elektromotorů a možnosti nápravy nebo řešení.
Rozhodně zde ale nebudeme vysvětlovat základní principy konstrukce elektromotorů, teoretické vývojové grafy a vztahy elektriky a mechaniky či podobná témata, která by byla vhodná spíše pro vývojová pracoviště, výzkumáky apod. nebo co by bylo na akademickou půdu. Naše snaha bude vysvětlit některé základní a důležité věci a pochody lidskými, českými výrazy, které pochopí i osoby které nejsou specialisty v elektromotorech. Např. takhle by mohl vypadat nějak úvod. Ale ty si to jistě sám upravíš. Máš v tom bohaté zkušenosti. Jsem toho názoru, že předmětem toho vysílání by nemělo být nějaké velké teorizování, návody na grafy, akademické výpočty a vzorce apod.
Mým záměrem je přiblížit a osvětlit základy užívání, poruch, závad a chyb při běžném užívání elektromotorů.
Kastner Lubomír P.S.
POKUD MÁTE PŘIPOMÍNKY K ŽIVÉMU VYSÍLÁNÍ
reagujte prosím v níže otevřené diskusi!
reagujte prosím v níže otevřené diskusi!
Diskutující k tomuto článku
... a další (počet diskutujících: 22)TEXT Z OBLASTÍ | SOUVISEJÍCÍ KONTAKT |
---|---|
|