Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Svůj pohled na sousední megaveletrh Light+Building ve Frankfurtu popisuje český elektrikář. Nezůstává pouze u jednoho selfie o své přítomnosti v Německu a prozrazuje proč se vydal tak daleko. Čím ho to obohatilo? Jak se dívá na budoucnost veletržních ...
POZOR! JEŠTĚ NEPROŠLO JAZYKOVOU KOREKTUROU!

Jak na internetový obchod v elektrotechnice?


Document Actions
Jak na internetový obchod v elektrotechnice?
Jaké máme v našem oboru elektronické obchody? Budeme je používat nebo jsou pouze vizitkou obchodníka? Který typ lidí je použije? Ekonomika těží z takových novinek jako je telefon, fax, mobilní telefon, Internetové spojení. Prakticky vždy při využití komunikační novinky jako byl např. kdysi dálnopis (později fax) měla používající firma určitý náskok před svou konkurencí, která takové novinky smetla ze stolu se slovy "nepotřebovali jsme to do teď...."!
Miroslav Minařík, ze dne: 12.06.2001
reklama


Ekonomika těží z takových novinek jako je telefon, fax, mobilní telefon, Internetové spojení. Prakticky vždy při využití  komunikační novinky jako byl např. kdysi dálnopis (později fax) měla používající firma určitý náskok před svou konkurencí, která takové novinky smetla ze stolu se slovy "nepotřebovali jsme to do teď...."!

S nárůstem počtu uživatelů Internetu se postupně množí  internetové prezentace a i různé internetové obchody. Tento článek se nebude týkat internetových prezentací, protože to je kapitola sama pro sebe. Podívejme se, co se dá a kde koupit přes Internet vhodného pro elektrotechnika. Pokud budete chtít vyhledávat takové obchody různými vyhledávači, tak je důležité zdůraznit, že na Internetu je třeba rozlišit slova elektro a elektrotechnika, protože slovo "elektro" ve spojení se slovem "obchod", je možné najít obchod s elektroinstalačním materiálem, ale také s domácími spotřebiči, což ovšem už patří úplně do jiné kategorie.
Můžete se často setkat ve spojení s obchody na Internetu s výrazy:

B2B bítůbí Business to Business Prodej dalšímu obchodníkovi
B2C bítůsí Business to Consumer Prodej koncovému zákazníkovi
B2E bítůí Business to Employee informace pro pracovníky firmy nebo také
B2E bítůí Business to Everyone řízení elektronických trhů
      a další......

Co se týká situace u nás, zůstal bych prozatím asi u prvních dvou výrazů B2B a B2C.


Kde se použije B2B?
Typickým provozovatelem B2B může být obchodní zastoupení, které prodává dál do velkoobchodů nebo velkoobchod, který prodává dál do maloobchodní sítě. Podívejte se např. na obchod s automatizační technikou ControlTech nebo na jednodušší a začínající verzi elektronickou verzi obchodu brněnského Elva. U B2B se často tvůrci domnívají, že v případě, kdy tento typ obchodu oslovuje další obchodníky (odborníky), nemusí poskytovat o nabízených produktech tolik informací jako v případě koncového zákazníka.
Kdo je typickým zákazníkem B2B?
V našem případě nákupčí montážních firem, rozvaděčových firem, velkoobchodů nebo maloprodejen.
Kdy bude typický zákazník B2B nakupovat?
Z vlastní zkušenosti mohu tvrdit, že se převážně jedná o pracovníky znalé svého oboru, kteří budou preferovat klasický nákup osobně, telefonem a faxem. Tedy pokud jim internetový obchod nepřinese určité výhody. Takže bych doporučoval ovládání takového obchodu vypracovat velmi podobně detailně jako pro koncového zákazníka, aby obchodník měl všechny informace po ruce a mohl s radostí nakupovat. Ovšem stejně je nezbytně nutné, aby provozovatel B2B věnoval pořádný kus propagace svému obchodu. V mnoha případech se totiž mylně domnívá, že jeho obchod je na Internetu a je plně vyhovující požadavkům jeho zákazníků. Skutečnost je např. taková, že zákazník ztratí motivaci již u druhé stránky e-shopu, zvedá telefon.....
Co asi zákazník předpokládá u B2B?

S Internetem je podvědomě spojena nižší cena zboží.
Dodávka zboží v ceně
Garantovaná doba dodávky zboží
Záruka zboží
Technická podpora

Samozřejmě u B2B využíváme předem sjednaných obchodních podmínek. Tudíž B2B nepřemluvíte k nižší ceně nebo delší splatnosti faktury. Tedy v této oblasti je lidský faktor neopomenutelný. Podobně jako v případě předešlé špatné platební morálky Vás třeba B2B vyzve k platbě předem.


Kde se použije B2C?
Jak napovídá text ve žlutém rámečku, jedná se o prodej koncovému zákazníkovi. Takže bych B2C viděl u maloobchodníka, například brněnský KARS, by určitě mohl elegantně doplnit svůj úspěšný kamenný obchod elektroinstalačním materiálem a pomůckami o B2C na Internetu.
Kdo je typickým zákazníkem B2C?
Domácí kutil, běžně zaměstnaný člověk, ale také architekt a projektant, který často potřebuje zjistit cenu, technické podrobnosti, dostupnost apod. Samozřejmě pokud takový člověk bude spokojen, rád se pochlubí, že využil poslední technologie nákupu.
Kdy bude typický zákazník B2C nakupovat?
Opět takový zákazník bude asi nakupovat tehdy, pokud bude znát 1.) adresu toho obchodu a 2.) výhody takového nákupu. Představte si, že by měla nakupovat stařenka přes Internet výhodné balení sady žárovek. Samozřejmě nejdřív musí vědět, že je možnost takového výhodného obchodu, pak musí mít přístup na Internet a také by měla být základně počítačově gramotná. Takže v uvedeném případě můžeme říct, že pravděpodobnost nákupu je nulová.

Co asi zákazník předpokládá u B2C?

S Internetem je podvědomě spojena nižší cena zboží.
Dodávka zboží v ceně
Garantovaná doba dodávky zboží
Záruka zboží
Technická podpora

Samozřejmě u B2C využíváme opět předem daných obchodních podmínek. Tudíž B2C nepřemluvíte k nižší ceně nebo delší splatnosti faktury. V tomto případě se často platí předem a to převodem peněz např. eBanka apod.


 
 

 

Diskutující k tomuto článku

   (počet diskutujících: 1)


FIREMNÍ TIPY
V přednášce na konferenci SOLID Team se Miroslav Záloha ze SUIP zmínil také o nutnosti a významu technické dokumentace při revizích. Přestože jsou běžné argumenty o ztrátě nebo zastarání dokumentace, zdůraznil, že legislativa, vládní nařízení a provozní bezpečnostní předpisy, jasně stanovují povinnost udržování a aktualizace technické dokumentace. Připomněl význam dokumentace pro správné provedení revize. Hlavním bodem bylo, že revizní technik musí nejen ... Více sledujte zde!
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Jaké problémy mohou nastat při tvorbě projektových dokumentací hromosvodu pro rodinné domy? Je časté, že nízká kvalita dokumentace komplikuje práci realizovních firem? Co obvykle chybí v těchto nedostatečných projektech? Jak důležitá je analýza rizik v projektování hromosvodů? Co všechno by měla obsahovat kvalitní technická zpráva? Je pravda, že někteří lidé nevědí, jak by měla správná dokumentace vypadat, a jsou spokojení jen s několika listy papíru? Jaký rozdíl je mezi zkušenými projektanty a těmi, kteří "podvádějí" v projektování? Co všechno zahrnuje dobře vypracovaný projekt hromosvodu a uzemnění?
Kam se v budovách vyvíjí uplatnění vysokorychlostních dat optickými vlákny? Příchod elektroinstalačních podomítkových trubek Fraenkische se zabudovaným optickým vláknem se datoval dřív než známost standardů datových přenosů Industry 4.0. Trubky s označením FFKuS DATALIGHT se v českých e-shopech objevují, ale na běžných stavbách určitě ne. Jde o speciálku, říkají dataři, v běžném obydlí stačí spotřebiteli Wi-Fi. Jiná situace může ...
DALŠÍ FIREMNÍ ODKAZY
Sortiment energeticky úsporných světelných zdrojů zažil po "pádu" klasických žárovek nebývalý rozvoj a neustále je rozšiřován. Velkých změn doznaly jak variabilita tvarů, tak i účinnost a délka životnosti. Pojďme se podívat, co na to přední výrobce světelných zdrojů, společnost OSRAM ...
Už nám zakázali telefonování v autě a teď se prý blíží zákaz i telefonování během bouřky! Jde o vtip nebo opravdu hrozí nějaké nebezpečí? Telefonování za bouřky a jeho nebezpečí bych přiřadil mezi tzv., Urban legend. Legenda o černém autě začínala také tmavým kočárem a tak tomu je i s použitím mobilu za bouřky. 
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933