Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Svůj pohled na sousední megaveletrh Light+Building ve Frankfurtu popisuje český elektrikář. Nezůstává pouze u jednoho selfie o své přítomnosti v Německu a prozrazuje proč se vydal tak daleko. Čím ho to obohatilo? Jak se dívá na budoucnost veletržních ...
  • Pokud chceme studovat různé aspekty elektrických jevů, včetně teploty výbojů blesku, vlivu ionizace vzduchu a negativních účinků elektrického oblouku, pak se nabízí studium na VUT, ČVUT ... mnoho příležitostí k experimentům s různými kombinacemi ...

Příbuzná témata k
O dobrých řidičích #10: Předjíždění za sucha, deště a sněžení

O dobrých řidičích #17: Kdy mohu najet na tramvajový pás?

  • 15.04.2016
O dobrých řidičích #17: Kdy mohu najet na tramvajový pás?
Za jakých okolností mohu vjet na tramvajový pás? Vyhláška říká, že na něj vjet nesmíme. Výjimku ale tvoří případy, kdy vedle tramvajového pásu není žádný volný prostor pro auta a není tedy jiná možnost, než jet po kolejích. V jednotlivých případech pak je nutné řídit se místní úpravou pravidel, která má přednost před obecnými pravidly. Jaké konkrétní případy problematických míst najdeme v Brně? Read more

O dobrých řidičích #16: Jak správně blikat na kruhovém objezdu?

  • 1.04.2016
O dobrých řidičích #16: Jak správně blikat na kruhovém objezdu?
Bliká se při vjezdu na kruhový objezd nebo při výjezdu z něho? Zákon má v této věci jasno: při vjezdu ani při projíždění kruhovým objezdem se nebliká, bliká se až při samotném výjezdu ven. K opuštění objezdu přitom musím využít ten pruh, který je k výjezdu určený. Pokud navíc měním jízdní pruh v kruhovém objezdu, musím dát znamení o změně směru jízdy. Read more

O dobrých řidičích #15: Měl by každý řidič absolvovat školu smyku?

  • 18.03.2016
O dobrých řidičích #15: Měl by každý řidič absolvovat školu smyku?
Škola smyku neboli kurz bezpečné jízdy slouží k vyzkoušení nejrůznějších krizových situací, které mohou kdykoliv nastat na našich silnicích. Řidiče kurz naučí, jak nebezpečným situacím předcházet a jak je lépe zvládat. Co si o škole smyku myslí zkušení instruktoři z brněnské autoškoly JKC? Měl by podle nich tímto školením projít každý správný řidič? Read more

O dobrých řidičích #14: Kdo mě může předjíždět, když na dálnici jedu nejvyšší povolenou rychlostí?

  • 4.03.2016
O dobrých řidičích #14: Kdo mě může předjíždět, když na dálnici jedu nejvyšší povolenou rychlostí?
Na dálnici byste neměli jet více jak 130 kilometrů v hodině. Pokud jedete touto nejvyšší povolenou rychlostí, neměl by vás nikdo předjíždět. Výjimku tvoří pouze akutní případy, kdy je překročení rychlosti nezbytné například k záchraně lidského života. V případě kontroly pak musí řidič důvod překročení rychlosti prokázat, což může být v některých případech problematické. Read more

O dobrých řidičích #13: Může kamion blokovat levý pruh?

  • 12.02.2016
O dobrých řidičích #13: Může kamion blokovat levý pruh?
Blokování levého jízdního pruhu na dálnici je přestupkem. Podle zákona musí kamion pruh uvolnit rychleji jedoucím vozidlům a nesmí je omezovat v jízdě. Pokud je více jízdních pruhů mimo obec, tak je auto povinné jet v pravém jízdním pruhu a levý slouží pro předjíždění. Když se kamion rozhodne předjíždět, často to znamená buď překročení rychlosti nebo nedodržení vyhlášky. Read more

O dobrých řidičích #12: Kdy se může používat klakson?

  • 29.01.2016
O dobrých řidičích #12: Kdy se může používat klakson?
Protroubit či neprotroubit? Podle zákona můžete použít klakson, neboli zvukové výstražné znamení, k odvrácení hrozícího nebezpečí. Vyhodnocení aktuální situace a následné použití houkačky je ale ryze na subjektivním zvážení řidiče. Těžko tedy dokazovat, zda troubení bylo či nebo oprávněné. Více nám k tomu řekli Jiří Kadlec a Rudolf Kaláb. Read more

O dobrých řidičích #11: Kde si mohu cvičně udělat test z předpisů?

  • 15.01.2016
O dobrých řidičích #11: Kde si mohu cvičně udělat test z předpisů?
Vyzkoušet si dnes nanečisto test z dopravních předpisů je snadnější než kdy jindy. Testy najdete na oficiálních stránkách Ministerstva dopravy ČR. Vybrat si můžete z možností cvičit nebo generovat cvičný test o 25 otázkách. Ten je obdobný jako test, který dostanete u zkoušek v autoškole. Po označení odpovědí kliknete na vyhodnocení testu a zobrazí se výsledky. Read more

O dobrých řidičích #9: Jak často je třeba absolvovat školení?

  • 31.12.2015
O dobrých řidičích #9: Jak často je třeba absolvovat školení?
Po jak dlouhé době by řidiči měli absolvovat odborná řidičská školení? Podle zákona 247/2000 Sb. o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel by měli řidiči absolvovat jedenkrát za rok 7 hodin školení. Méně jednoznačná je ale situace u zákoníku práce, ten totiž říká, že školení by měla být pravidelně dle rozhodnutí vedení organizace. Většina organizací pak volí termín jedenkrát za rok či jedenkrát za dva roky. Read more

O dobrých řidičích #6: Jaké jsou nejčastější prohřešky řidičů?

  • 30.12.2015
O dobrých řidičích #6: Jaké jsou nejčastější prohřešky řidičů?
Jakých prohřešků se na silnicích nejčastěji dopouští čeští řidiči? Na prvním místě je samozřejmě překročení stanovené rychlosti. Polovina řidičů například neví, kde v některých místech začíná a končí určitá rychlost. A pokud ví, tak se tím stejně neřídí. Na druhém místě v žebříčku řidičských neřestí se drží nedání přednosti v jízdě a na třetí příčce je nedodržování vodorovného značení. Read more

O dobrých řidičích #8: K čemu jsou referentská školení?

  • 25.12.2015
O dobrých řidičích #8: K čemu jsou referentská školení?
Mají referentská školení pro profesionální řidiče nějaký význam? Není to jen další zbytečná formalita? Na tyto otázky odpovídali zástupci autoškoly JKC Jiří Kadlec a Rudolf Kaláb. Význam podle nich školení mají hlavně v informování řidičů o novinkách, o kterých by se jinak jen těžko dozvěděli. Řidiči se na nich dozví o změnách zákona - například v oblasti nových dopravních značek, a to reálný přínos určitě má. Read more

O dobrých řidičích #7: Jaké jsou nejčastější chyby v testech?

  • 24.12.2015
O dobrých řidičích #7: Jaké jsou nejčastější chyby v testech?
Procentuální úspěšnost v testech v autoškole je vysoká. Kdo chce, tak se testy naučí. Problém je s mladými nezodpovědnými uchazeči o řidičský průkaz, kteří přípravu podcení. Takový je názor zástupců brněnské autoškoly JKC. Ministerstvo dopravy ČR zavedlo v nedávné době v testech úpravy. K jakým konkrétním změnám v testování budoucích řidičů došlo? Read more

O dobrých řidičích #5: Jak se vyvíjely předpisy během historie?

  • 17.12.2015
O dobrých řidičích #5: Jak se vyvíjely předpisy během historie?
Jak moc se změnily předpisy v oblasti silničního provozu během historie? Podle majitele autoškoly Jiřího Kadlece k žádným převratným změnám nedošlo. Nejvýraznější byl přechod k jízdě vpravo, ke kterému u nás došlo v době protektorátu - konkrétně v březnu roku 1939. V průběhu let se také měnila přikázaná rychlost v obcích, mimo obce i na dálnicích. Například až v polovině roku 1979 byly zavedeny rychlostní limity na všech silnicích. Do té doby platila pouze přikázaná rychlost v obcích, a to jenom ve dne. Read more

O dobrých řidičích #3: Jak často dělat přestávky v řízení?

  • 17.09.2015
O dobrých řidičích #3: Jak často dělat přestávky v řízení?
Jak často by měl řidič při dlouhé jízdě autem zastavovat k odpočinku? U řidiče ve služebním automobilu určuje četnost a délku přestávek v jízdě nařízení vlády číslo 168/2002 Sb. Podle něj může jet maximálně 4,5 hodiny a poté musí následovat půlhodinová přestávka. Problém ale nastává u soukromých jízd, kde zákon přestávky neřeší. S prodlužujícím se časem jízdy klesá schopnost řidiče k řízení a tím může ohrozit bezpečnost na silnici. Read more

O dobrých řidičích #2: Jaké vlastnosti má správný řidič?

  • 3.09.2015
O dobrých řidičích #2: Jaké vlastnosti má správný řidič?
O tom, zda je někdo dobrý nebo špatný řidič, rozhoduje především jeho přístup k dané problematice. Dobrý řidič je ten, který zná Pravidla o silničním provozu a respektuje je. Otázka striktního dodržování pravidel je ale problematická. Měl by například řidič v místě, kde je značka železniční přejezd, ale přejezd v místě již neexistuje, zpomalit? O tom jsme hovořili se zakladatelem autoškoly JKC Jiřím Kadlecem. Read more

O dobrých řidičích #1: O autoškole JKC

  • 20.08.2015
O dobrých řidičích #1: O autoškole JKC
Autoškola JKC je jednou z nejstarších soukromých autoškol v Brně. Založena byla již před 25 lety - 1. července 1990. Hned na začátku zaznamenala autoškola enormní zájem uchazečů o řidičské oprávnění - současně v ní probíhaly i 4 kurzy po 35 lidech. Jak je na tom autoškola dnes a jaké skupiny školí? To nám v prvním díle seriálu O dobrých řidičích prozradil její zakladatel Jiří Kadlec. Read more
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933