Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje

Nabíjecí stanice Rittal pro elektromobily


Document Actions
Nabíjecí stanice Rittal pro elektromobily
Společnost Rittal je v široké odborné veřejnosti známa zejména jako přední světový výrobců v oblasti rozváděčové techniky, rozvaděčů pro IT technologii, napájení a chlazení. V posledních letech však zaměřuje svoji pozornost i do takových segmentů trhu, jako je pravě oblast elektromobility. Již před čtyřmi lety, na veletrhu HMI 2008, představil Rittal první funkční nabíjecí stanici pro elektromobily.
Komerční sdělení, ze dne: 18.09.2012

 

Společnost Rittal je v široké odborné veřejnosti známa zejména jako přední světový výrobců v oblasti rozváděčové techniky, rozvaděčů pro IT technologii, napájení a chlazení. V posledních letech však zaměřuje svoji pozornost i do takových segmentů trhu, jako je pravě oblast elektromobility. Již před čtyřmi lety, na veletrhu HMI 2008, představil Rittal první funkční nabíjecí stanici pro elektromobily.

Od té doby ušel Rittal dlouhou cestu a má za sebou projekty, díky kterým drží krok s čím dál rychleji se rozvíjejícím odvětvím a může tak plnit aktuální požadavky svých zákazníků. Z realizovaných projektů uvádíme tyto:

  • Stadtwerke Bochum Gmbh, Bochum, SRN – nabíjecí stanice pro vozy městských služeb
  • Průmyslová zóna východ, Vídeň, Rakousko – nabíjecí stanice pro soukromé elektromobily
  • Řetězec McDonald, Švédsko – nabíjecí stanice na parkovištích řetězce
  • Deutsche Bahn, hlavní nádraží, Frankfurt nad Mohanem, SRN – nabíjecí stanice pro služební vozíky
  • Rittal Zdiby u Prahy – nabíjecí stanice pro zákazníky a personál společnosti

Rittal nabízí modulární systém, který se přizpůsobuje konkrétním požadavkům provozovatele nabíjecí infrastruktury. Vlastní skříň nabíjecí stanice je dvouplášťová k zajištění vhodných pracovních podmínek pro elektroniku v náročných klimatických podmínkách venkovního prostředí. Vrchní plášť stanice je stylizován jako sloupek zhotovený z hliníkové slitiny nebo nerez oceli. Hrany sloupku jsou vyztuženy hliníkovým rámem. Stanice může být vybavena až čtyřmi napájecími body, které jsou umístěny na bocích stanice v její horní části, každý napájecí bod může být vybaven jinou zásuvkou. Napájecí body jsou na obvodu osvětleny bílými LED diodami. Při konstrukci stanice bylo využito zkušeností Rittalu s výrobou venkovních rozváděčů a byly zde použity osvědčené bezpečnostní prvky proti vandalismu. Stanici je například možné opatřit speciálním nátěrem pro snadné odstraňování graffiti.


Obr. 1: Nadčasová nabíjecí stanice RITTAL.

Na čelním panelu stanice je umístěn barevný dotykový displej, pod nímž je zařízení pro identifikaci uživatele stanice - RFID čtečka, případně klávesnice, čtečka čárového kódu a další veřejně používané přístupové identifikační systémy.

Standardní komunikace mezi uživatelem a stanicí probíhá takto: zákazník svou identifikací spustí dialog na dotykovém displeji, kde nejprve určí způsob platby (zákaznická karta, předplacená karta, apod.), potom vybere vhodný napájecí bod, spustí napájení a následně je průběžně informován o množství dobité energie. Pro ukončení nabíjení je zákazník rovněž vyzván k identifikaci, čímž je zabráněno v přerušení napájení nepovolanou osobou.

Důležitá je rovněž bezpečnost celého zařízení i procesu nabíjení. Zásuvky nejsou pod napětím, dokud není zasunut konektor nabíjecího kabelu a není spuštěno nabíjení. Pokud se kdokoli pokusí vytáhnout nabíjecí kabel ze zásuvky v průběhu nabíjení, bude zátěž odpojena ještě před vytažením konektoru ze zásuvky, čímž je zabráněno případnému vytažení oblouku. Stanici je možné taktéž vybavit konektory s elektromechanickým zamykáním, které naprosto zabrání vytažení konektoru v průběhu napájení – tyto konektory v současnosti vyvíjí například firma Mennekes, jako standard pro E-Motion dle normy VDE-AR-E2623-2-2.

Uvnitř stanice je umístěn speciálně vyvinutý řídicí systém do těžkých klimatických podmínek s otevřenou komunikací, díky kterému je možno připravit pro každého provozovatele individuální systém komunikace se zákazníkem i způsob vyúčtování (předplacené karty, fakturace po určité periodě, integrace do stávajícího pokladního systému, apod.).


Obr. 2: Nabíjení elektromobilu.

Každá stanice může být vybavena komunikačním modulem GPRS/ GSM, WiFi, LAN, apod. pro komunikaci s centrálou provozovatele. Modul umožňuje nejen zasílání údajů o nabíjení (pro účely vyúčtování), ale umožňuje rovněž dálkové hlášení poruch, vypnutí stanice v případě nutnosti, tak i zasílání provozních informací o stavu jednotlivých komponent. Uvedenou diagnostikou se minimalizují servisní zásahy v případě poruchy a čas na zprovoznění stanice.

V případě většího množství stanic v jednom místě (parkoviště) je možné vzájemné propojení Master-Slave, přičemž komunikační modul je umístěn pouze v Master stanici.


Obr. 3: Detail připojovacího bodu.

Rozvoj elektromobility je v dnešní době rychle se rozvíjející segment a donedávna futuristické vize zelených měst se pomalu stávají skutečností, přičemž firma Rittal je na tento příchod elektromobility připravena.

Specifikace nabíjecí stanice Rittal - stojanová verze:

Rozměry (V × Š × H)

  • 1.300mm × 300 × 250mm

Dvouplášťová skříň

  • Panely nerezové nebo hliníkové
  • Broušené nebo lakované
  • Ochranný rám, lakovaný hliník
  • Povrchová úprava – lak podle vzorníku barev RAL
  • Volitelně: povrchová ochrana proti graffiti
  • Volitelně: osvětlený podstavec
  • Stupeň krytí IP54

Hmotnost

  •  Celková hmotnost cca. 60 – 75kg, v závislosti na konfiguraci

Zásuvky

  • Jedno nebo dvě nezávislá nabíjecí místa
  • Standardně konektory CEE
  • Alternativní konektory možné
  • Při pokusu o odpojení konektoru během nabíjení je vypnuto napájení – nehrozí vytažení el. oblouku
  • OEM konektor, který bude standardizován pro e-mobilitu

Proud a výkon jednoho nabíjecího místa

  • 16A/3,7kW až 63A/43kW 1~ nebo 3 ~

Nabíjecí napětí

  • 230V/50Hz nebo 400V/50Hz
  • Volitelně přepěťová ochrana pro každé dobíjecí místo
  • Hlavní přívod 3 ~/N/PE, 230V/400V, 50Hz Svorka 16mm2, pětipólová, na DIN-liště

Systém

  • Identifikace pomocí RFID čtečky a dalších běžných identifikačních systémů
  • Grafický dotykový displej
  • 2 signalizační LED diody pro každé dobíjecí místo
  • LED osvětlení konektorů
  • GPRS modem pro vzdálený dohled a datovou komunikaci, WiFi, LAN a další datové spojení
  • Rozsah pracovních teplot -20°C až +40°C
  • Web portál pro vzdálenou správu stanic. 

Martin Pojer – produktový manager Rittal Czech, s.r.o.


Článek vyšel také v časopise EvP 7-8/2012


POKUD PRACUJETE V OBORU,
máte možnost zažádat si o více informací o nabíjecích stanicích Rittal
níže uvedeným formulářem!

 

 

 
 

 

Diskutující k tomuto článku

   (počet diskutujících: 1)
TEXT Z OBLASTÍ SOUVISEJÍCÍ KONTAKT
Rittal Czech
Zaslání vizitky
Zobrazit záznam v adresáři


Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
Autor článku
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933