Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Svůj pohled na sousední megaveletrh Light+Building ve Frankfurtu popisuje český elektrikář. Nezůstává pouze u jednoho selfie o své přítomnosti v Německu a prozrazuje proč se vydal tak daleko. Čím ho to obohatilo? Jak se dívá na budoucnost veletržních ...

Na dodávkách elektřiny pro Ostravsko se podílí náhradní přenosová trasa


Document Actions
Na dodávkách elektřiny pro Ostravsko se podílí náhradní přenosová trasa
Jedna z hlavních energetických tepen, které přivádějí elektrickou energii pro Ostravu a její okolí neboli vedení V 615 - 616, vede v úseku přes Chráněnou krajinnou oblast Poodří po náhradní přenosové trase. Technologie dočasného vedení byla vyvinuta převážně pro případy těžších havárií především elektrické přenosové a distribuční soustavy, v českých podmínkách se ale nyní osvědčila i jako řešení dlouhodobějších dodávek ...
Komerční sdělení, ze dne: 11.12.2012
reklama


Jedna z hlavních energetických tepen, které přivádějí elektrickou energii pro Ostravu a její okolí neboli vedení V 615 - 616, vede v úseku přes Chráněnou krajinnou oblast Poodří po náhradní přenosové trase. Technologie dočasného vedení byla vyvinuta převážně pro případy těžších havárií především elektrické přenosové a distribuční soustavy, v českých podmínkách se ale nyní osvědčila i jako řešení dlouhodobějších dodávek elektrické energie.





V délce necelých 3 kilometrů stojí 30 stavebnicově složených stožárů. Jejich výška je zhruba poloviční oproti stabilním stožárům a postaveny jsou třikrát hustěji. "Pro každý terén, ve kterém se náhradní přenosová trasa instaluje, je nejprve připraven projekt určující optimální parametry pro sestavu," vysvětluje Zdeněk Židek, ředitel společnosti GA Energo technik, která náhradní přenosovou trasu v Poodří instalovala. Trasa dočasného vedení protínající území chráněné krajinné oblasti byla umístěna v předpokládané trase budoucí přeložky tohoto úseku. Nové vedení se tak úplně vyhne problematickým pohyblivým meandrům řeky Odry, tedy původní trase vedení V 615 – 616.   


 
Jednotlivé stožáry náhradní přenosové trasy neboli by-passu jsou sestaveny z ocelových dílů dlouhých 1,5 a 3 metry a každý spoj drží dvanáct šroubů. Celá konstrukce pak stojí na osmi dřevěných pražcích a je podle své velikosti vyvázána minimálně osmi lanovými kotvami. "Jelikož celé vedení, vyjma úseku na území chráněné krajinné oblasti, již prošlo rekonstrukcí, která vedení zkapacitnila, musela být i konstrukce by-passu navržena tak, aby mohla nést vodiče největšího běžně používaného průřezu, tedy 450mm2. Standardně jsou používány vodiče o průřezu 185 – 240mm2," přibližuje Židek.



Technologie by-passů byla vyvinuta především pro zajištění dodávek elektrické energie v místech závažnějších havárií. V takových případech se jedná o instalace na dobu v řádech dnů či týdnů. Dočasné vedení přes ChKO Poodří však dokazuje, že se osvědčuje i při potřebě dlouhodobějších řešení. "V uplynulých dnech jsme dokončili podrobnou kontrolu tohoto dočasného vedení a výsledky jsou velmi dobré. Kromě pravidelného dotahování kotev, které je součástí údržby a které je prováděno jednou za deset dnů v rámci průběžných kontrol, nebylo třeba vedení ani jednou opravovat. Bez poruchy přestálo dokonce i povodně, kdy stožáry byly zaplaveny do metrové výšky," rekapituluje Židek a dodává, že stejný průběh očekává i během následujících měsíců, kdy se s náhradní přenosovou trasou v Poodří počítá. Po tu dobu by totiž mělo ještě dobíhat úřední projednání nové trasy tohoto úseku vedení.



Své využití nachází náhradní přenosová trasa také pro dočasné připojení velkých provozů a skladů, kde by čekání na dokončení projednání elektrických přípojek zbrzdilo začátek provozu.
 
 

 

Diskutující k tomuto článku

   (počet diskutujících: 1)
TEXT Z OBLASTÍ SOUVISEJÍCÍ KONTAKT



FIREMNÍ TIPY
Umíte odpovědět? Vysvětlete, proč musíme elektrické stroje chladit a co by se stalo, kdybychom je nechladili. Popište rozdíly mezi chlazením vzduchem a chlazením kapalinou. Vysvětlete, jak teplo putuje elektrickým strojem a jak nám tepelný okruh pomáhá toto teplo správně odvést. Co přesně znamená ventilace v kontextu elektrických strojů? Jaký je rozdíl mezi ...
V přednášce na konferenci SOLID Team se Miroslav Záloha ze SUIP zmínil také o nutnosti a významu technické dokumentace při revizích. Přestože jsou běžné argumenty o ztrátě nebo zastarání dokumentace, zdůraznil, že legislativa, vládní nařízení a provozní bezpečnostní předpisy, jasně stanovují povinnost udržování a aktualizace technické dokumentace. Připomněl význam dokumentace pro správné provedení revize. Hlavním bodem bylo, že revizní technik musí nejen ... Více sledujte zde!
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Jaké problémy mohou nastat při tvorbě projektových dokumentací hromosvodu pro rodinné domy? Je časté, že nízká kvalita dokumentace komplikuje práci realizovních firem? Co obvykle chybí v těchto nedostatečných projektech? Jak důležitá je analýza rizik v projektování hromosvodů? Co všechno by měla obsahovat kvalitní technická zpráva? Je pravda, že někteří lidé nevědí, jak by měla správná dokumentace vypadat, a jsou spokojení jen s několika listy papíru? Jaký rozdíl je mezi zkušenými projektanty a těmi, kteří "podvádějí" v projektování? Co všechno zahrnuje dobře vypracovaný projekt hromosvodu a uzemnění?
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
Autor článku
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933