KNIHA: Příručka pro zkoušky elektrotechniků 2014

Document Actions
Vydavatelství IN-EL anoncovalo desáté vydání v Česku jediné ucelené příručky ke zkouškám elektrotechniků. Autorem je Michal Kříž, který má odbornou patronaci nad obsahem. Ačkoliv se může zdát, že kniha omílá stále stejné informace dokola, jde o nezbytné znalosti potřebné k bezpečnému vykonávání práce s elektrickými zařízeními. Pokud se tedy chce někdo seriózně zabývat tímto oborem, musí tuto oblast znát. A kdo ji nezná, má zde šanci se s ní seznámit.
Jiří Macháček, ze dne: 17.09.2014

Ať je to s připravovanou vyhláškou jakkoliv, učit se je nutné nestále. A když ne přímo učit, tak opakovat. V praxi jsem se setkal s dvěma typy pracovníků. První typ hodně četl a druhý si raději nechal vysvětlovat. A podobné to pravděpodobně bude i v jiných oborech.

Školení "pračlověčí" vyhlášky 50/1978 Sb. je dnes dobré především k tomu, že se běžný dráteník dozví poslední změny a hlavně si zopakuje to, co by měl znát, jako když "bičem mrská". Samotný doklad o absolvování je totiž stejně nedůležitý jako hromada certifikátů, které obdržíte na každé akci, která se dá nazvat vzdělávací.

Mám před sebou desáté vydání Příručky pro zkoušky elektrotechniků. Přiznám se, že je to již asi čtvrté vydání, co držím v ruce, ale nikdy jsem jej celé nepřečetl. Vlastně jsem ještě nepotkal žádného z kolegů, který by tento typ literatury četl jako "Dostojevského". Vždy nalistuji kapitolu, kterou si potřebuji zopakovat a té se věnuji. Tyto červené knihy IN-ELu jsou patrně tím posledním, co jsem ochoten vnímat. V podstatě si nedokážu představit jejich nástupce.

Ale abych se vrátil k původnímu dělení. Ty, kteří čtou, můžeme dál rozdělit na papírové a elektronické čtenáře. Kolik kterých je, těžko zjistíme, protože neexistuje žádná relevantní metrika. Ale pokud přihlédneme k počtu prodaných papírových vydání, pak se můžeme domnívat, že milovníci knihtisku vymírají. Vydavatelství IN-EL na klesající papírové prodeje reagovalo elektronickými knihami a následně nasadilo příznivou cenou za paušální poplatek (zde).

Co v knize nalezneme?
Jednoduše ty oblasti, ze kterých nás bude někdo "dusit" u zkoušek. Můžeme začít u základních vztahů v elektrotechnice a pokračovat přes význam a rozdělení elektrotechnických materiálů, bezpečnost a podmínky jejího dodržování, rozdělení elektrických zařízení, bezpečnost při činnostech na elektrických zařízeních, zajištění elektrických zařízení při požáru, zátopách a jiných ohroženích, ochranné a pracovní prostředky, výchozí a pravidelné revize, periodické prohlídky a zkoušky ručního nářadí a spotřebičů držených v ruce, opatření pro ochranu před úrazem elektrickým proudem, provedení elektrických zařízení, jejich instalace až po ochranu před bleskem.

Pro větší náhled kliknout!

Můj závěr
Odložím nyní obecnou domněnku, že obal prodává. A musím říci, že je to nejucelenější materiál k přípravě ke zkouškám nebo k pravidelnému opakování toho, co bychom měli znát. Tuto knihu mohu 100% doporučit každému elektrotechnikovi!

Kde knihu získáme?
I tato kniha je v elektronické verzi, kterou mají patrně mnozí z uživatelů portálu právě otevřenou. Elektronickou verzi získáte buď zakoupením e-knihy (zde) nebo formou ročního předplatného (zde) všech e-knih, které IN-EL průběžně aktualizuje. A samozřejmě knihu koupíte i v tradičním papírovém vydání. Stačí si tedy pouze vybrat, co je nám příjemnější.

POKUD CHCETE PAPÍROVÉ VYDÁNÍ,
můžete si jej expresně objednat
za 280 Kč + cenu dobírky

přímo z vydavatelství!

Diskutující k tomuto článku

(počet diskutujících: 1)
TEXT Z OBLASTÍ SOUVISEJÍCÍ KONTAKT

IN-EL, spol. s r. o.
Zaslání vizitky
Zobrazit záznam v adresáři

V přednášce na konferenci SOLID Team se Miroslav Záloha ze SUIP zmínil také o nutnosti a významu technické dokumentace při revizích. Přestože jsou běžné argumenty o ztrátě nebo zastarání dokumentace, zdůraznil, že legislativa, vládní nařízení a provozní bezpečnostní předpisy, jasně stanovují povinnost udržování a aktualizace technické dokumentace. Připomněl význam dokumentace pro správné provedení revize. Hlavním bodem bylo, že revizní technik musí nejen ... Více sledujte zde!
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Po dvanácti letech jsme si s Janem Lojkáskem sedli u kávy a zavzpomínali na dobu, kdy jsme byli oba označováni za snílky. Server iiSEL a portál Elektrika.cz se v mnohém liší. Každý má zcela jiné zaměření. Pokud chcete vědět více podrobností, poslechněte si autora sami v tomto videospotu!
Častou negativní zkušenost mají (nejen) elektrotechnici z přístupu stavebních úřadů. Nejedná se tentokrát o problém "tvrdohlavosti" úřadu, ale naopak o přílišnou benevolentnost, hraničící až s ignorací zákonných vyhlášek a nařízení. Zajímali jsme se tedy o zkušenosti se stavebními úřady a pohled odborníků na danou problematiku ...
DALŠÍ FIREMNÍ ODKAZY
Jaká je správná vzdálenost elektrických zařízení od hromosvodu? Jak ji vypočítáme? Seznamte se s krátkým návodem jak správně navrhnout a aplikovat ochranu před bleskem ....
Trvalý růst požadavků na spolehlivost elektrických a elektronických zařízení zvyšuje neustále význam celkové ochrany budov před účinky bleskových proudů a ostatních přepětí transientního charakteru ...