Bludné proudy (základní pojmy 16.)
reklama
Zdrojem bludných proudů jsou elektrizované stejnosměrné trakce železniční dopravy, místní tramvajová a trolejbusová soustava provozovaná se stejnosměrným proudem,metra a.p. Proudy, které se v zemi uzavírají mezi těmito zařízeními a jinými vodivými částmi konstrukcí, kabelů a.p. nám porušují tato zařízení a tak jsou pak tato místa zdrojem nepředvídaných poruch a havárií. Pro ochranu kabelových sítí a sdělovacích kabelů uložených v zemi s pláštěm Pb, Al, Fe se řídíme podle ČSN 03 8371. Stávající kabelová vedení se upravují až při jejich rekonstrukci. Zásadně se u nových prací musí volit vhodná trasa, tedy bez agresivních půd a bez bludných proudů od stejnosměrných zařízení.
Ochrana kabelů se provádí jako:
- aktivní - pasivní |
U nově budovaných kabelových tras je primární ochranou ochrana pasivní s výběrem volby nejvhodnější trasy.
Omezení vzniku bludných proudů se musí řešit zvýšením přechodového odporu mezi kolejí a zemi. Trasa kabelů je oddálena od trasy trakce 10m. Křižování se provádí vždy kolmo k ose trakce. U tramvajových tras v zástavbě je možné přiblížení na 3m.
Od zesilovacích stanic pracujících v režimu, kde jeden pól je zem se musí oddálení provést na tyto vzdálenosti:
- pro proud 0,25A 15 m - pro proud 1,0A 30 m - pro proud 2,0A 60 m - pro proud 3,5A 100 m |
Tramvajové trati musí být provedeny tak, aby přechodový odpor mezi kolejemi a zemí byl nižší jak 0,2Ω na 1km. Dále musí být dodrženo co nejlepší propojení kolejnic v jejich trase. Dotykový povrch v místě styku musí být nejméně 500mm2. Všechny odstavné koleje a depa musí být opatřeny ve vzdálenosti 5 - 8m před depem izolačními styky.
TEXT Z OBLASTÍ |
---|