Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: Jaromír Marušinec a elektromobil TESLA S Dual (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 15.06.2017
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

Jaromír Marušinec a elektromobil TESLA S Dual


Jaromír Marušinec a elektromobil TESLA S Dual
Jaromír si pořídil Teslu S, což bych také předpokládal od českého Elona Muska. Zeptal jsem se, komu tohoto krasavce půjčí. Kde je dnes slavný elektrický Super EL (SuperB)? Kolik existuje Tesel S? Myslel jsem si, že existuje pouze jedna verze. A jaký je základní rozdíl mezi elektrickým SuperBem a touto Teslou? Co by si dnes asi na Tesle opravil legendární závodník Václav Vondřich, pokud by se něco pokazilo? Jaké jsou výhody Tesly? Nebude mít nějaká platforma problém s připojením? A což takhle navigace? Jak umí ten obří displej navigovat?
Miroslav Minařík, ze dne: 15.06.2017


... Jezdí už tato Tesla sama? Kde autopilota oceníme? Co je zajímavé, jsou druhy pojištění elektrické Tesly. A kouzelné na Tesle je to, že se dá ovládat jako autíčko na dálkové ovládání. Pokud hovoříme o komfortu v autě, pak v Tesle jsou prvky, které mnozí nepotřebují, ale někdy jsou neuvěřitelně praktické. Hudba zdarma! A s výběrem. A jak to vypadá, když auto jede samo? Podívejme se na jízdu v dopravních pruzích! A jak jednou dopadne policista při silniční kontrole? Jak dlouho bude Jaromír s touto Teslou jezdit? ...



Před jedním živým vysíláním o Cestě kolem světa elektromobilem za 80 dnů se před naším studiem objevily dvě Tesly. Jedna rekordní, Jiřího Vlka, ta která objela zeměkouli a druhá Jaromíra Marušince. Jaromír jako duchovní otec první elektrické škodovky Super EL, přesedlal do bílé Tesly S. Z mého pohledu je Jaromír právě ta nejpovolanější osoba, která může o Tesle do podrobna vyprávět. Považte, že své elektrické embéčko zná do posledního šroubku a nyní může Teslu detailně srovnávat ...



Textový přepis rozhovoru:

MM
... kam zmizel tvůj krásný elektrický Superb.

Jaromír Marušinec
Máme ho pořád na VUT, jezdí každý den.

MM
Komu jsi ho svěřil?

Jaromír Marušinec
Mým zaměstnancům, ale nejčastěji s tím jezdím zatím já.

MM
To je tvoje osobní Tesla? A komu jí půjčuješ?

Jaromír Marušinec
Ano. Jenom prověřeným lidem.

MM
Ona je úplně stejná jako Jirkova?

Jaromír Marušinec
Ne, Jirka má Performance a já mám normální D. Výkonnější verze, která má zadní motor trošku rychlejší. Oni jsou buďto P, jako Performance a pak jsou D, jako Dual motor a ty jsou v kombinaci, takže 4 motory, 4 typy motorů a výkonů tzn., zadní motor, buď 250kW nebo 420kW a přední motor ještě k tomu 250kW špičkového výkonu. A pak jsou každý model ještě podle baterek. 85kW/h do 90kW/h, 95kW/h nebo 100kW/h.  Pak jsou ještě slabší modely s baterkama 60kW/h ve skutečnosti mají 70kW/h, ale elektronicky omezené. Základní rozdíl je v tom, že u Superba znám úplně všechno, ale v Tesle je to výrobní tajemství Tesly, ale hlavně v baterkách, které jsou tady dvakrát větší. V superbu maximálně 40kW/h a tady je 85kW/h.

MM
To mi chceš říct, že to auto samo bez tebe jezdí?

Jaromír Marušinec
Jo jezdí, tak kdybychom tady neseděli, tak zařadím zpátečku a vyjedu.

MM
Nenarazíš do mého auta?

Jaromír Marušinec
Nenene, to kouká radarama dopředu a do ničeho nenarazí. I kdybych držel to dopředu, tak do garáže nenarazí. Auto si to hlídá.

MM
A když chceš odbočit …?

Jaromír Marušinec
Když chci doprava, tak dám blinkr a ono odbočí do pravého pruhu. Dokonce když to auto jede, tak tento obrázek není jen ilustrace. Když se otevřou dveře, tak se otevřou i tady na aplikaci. Takže vidím, že jsou otevřené dveře. Když zavřu dveře, zavřou se dveře na displeji, časem se zavřou i tady. Je to interaktivní, je to tady vidět. Před námi je auto, vidíš sám přibrzdí. Na nic nemačkám, nic nedělám. Teď je tu 50, tak se omezí na 50.

MM
A co přechod?

Jaromír Marušinec
Přechod člověk musí hlídat. Když to auto jede, tak dokonce vidím kudy jede, vidím co má na tachometru, jak akceleruje, brzdí. Tento akcelerační graf, který je na tachometru, je vidět i na displeji. Takže když to někomu půjčím, tak můžu  sledovat a auto můžu zastavit na dálku a poslat si pro něj Policii, pokud by s ním jel někdo, s kým nesouhlasím.

MM
V autě nikdo nesedí, Jaromír je venku, tak Jaromíre ukaž, jak to jezdí samo.
Bystrý pozorovatel, který se zajímá o Internet věcí, nebo třeba o Průmysl 4.0 nachází souvislosti s blížícím se Matrixem. Co vy? Vidíte je také?

Jaromír Marušinec
Jediný důvod proč bych toto auto měl vyměnit je asi to, že tady není a pravděpodobně se nedá doplnit hardware 2.0 na plnohodnotný autopilot, který řídí úplně sám. Takže pokud s tím budu chtít poslat děti do školky samotné, tak budu muset koupit novější verzi, která se vyrábí teď. Teď ještě software není aktivní pro Českou republiku, ale bude a na to ještě nemám hardware. To by byl asi jediný důvod, proč bych auto vyměnil za jiné. Ale do X bych zatím nešel, protože má větší spotřebu a toto se mi líbí víc, je takové elegantnější.
Tesla je v nabíjení výborná, má možnost si zvolit, jestli chci nabíjet stejnosměrně, buďto superchargerem nebo přes redukci Chademo a když někam přijedu a mám tam AC nabíjení, střídavý proud, tak si můžu navolit proud po jednom Ampéru, až třeba 5 Ampér, to kdybych potřeboval ujet málo. Dokonce si to pamatuje, kde kolika Ampéry jsem nabíjel na kterém místě podle GPSky a v tom místě potom zase nabídne tu hodnotu, kterou jsem tam měl. Umí to nabíjet jednofázově, dvojfázově i třífázově.

MM
Takže ty když vidíš, že máš nějaký omezené jistič, tak si ho můžeš nastavit?

Jaromír Marušinec
Ano, můžu si určit počet fází, jedna, dvě nebo tři. Můžu použít jednu zásuvku, americkou, jsou tam dvoufázové 400V, střídavých AC a nebo třífáz tak jak je u nás 400V a můžu si navolit 14A, 15, 16 – 32A.

MM
Co pojištění Tesly (zákonné, povinné ručení)?

Jaromír Marušinec
Povinné ručení je poměrně levné, protože je to elektromobil 0 kubíků, takže je to tisícovka a to je velmi levné. Pojištění havarijní je docela drahé, protože je to drahé auto, nicméně dá se to s nějakými bonusami dostat pod 40 tisíc ročně. A pojištění proti krádeži to se většinou u těchto aut nedělá, protože je trošku neukradnutelné, protože auto na mobilu můžu sledovat, teď je na to dokonce nějaká nová aplikace, ukazuje mi, kde to auto je. Můžu zapnout klimatizaci, řídit, zatroubit, blikat, nastartovat vzdáleně, zamknout, odemknout. Nebo režim Valet mode, to je režim pro poslíčky, když auto chcete někomu půjčit, tak ať mu to příliš neakceleruje, ale může s tím někam zajet, zaparkovat. Nebo nabíjení, můžu ovládat limit nabíjení, kolik je limit nabíjení, otevřít zásuvku atd. Odemčít, nebo můžu funkci Samont tzn., můžu tím jezdit dopředu dozadu, aby mohlo někde zaparkovat.

MM
Pokud si sednu nad ekonomikou našeho stávajícího vozového parku, stále mi něco našeptává, že přichází doba, kdy naše čmoudy asi opravdu opustíme.



MM
Super, díky!


Více o elektromobilitě s Jaromírem Marušincem
na www.asep.cz





Věříte, že bude u i nás elektromobil TESLA
jednou řídit zcela za vás?

Sdělte nám svůj názor v níže uvedené diskusi!
SOUVISEJÍCÍ KONTAKT
ASEP Asociace elektromobilového průmyslu - Popovice 64, Popovice - -

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.