Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Konečně technický sešit do kterého radost pohledět! Nezabývá se jen neustálými novinkami ale tím základním! Jak všechny ty nové věci upevnit. A samozřejmě zase dle nějakých pravidel, norem a s pohledem na strávený čas a investované peníze. Možná to ...
  • Víme, že spotřebiče by neměly být připojeny na jeden obvod tak, aby jejich celkový výkon překročil kapacitu obvodu, jinak může dojít k jejich odpojení z důvodu přetížení. Některé domácí spotřebiče, jako je pračka, sporák nebo myčka nádobí, vyžadují ...

HROBAŘ: Školáci na chmelu


Document Actions
HROBAŘ: Školáci na chmelu
Tento příběh začal docela nevinně - žáci měli zavěsit chmel na vodicí dráty, aby se po nich pnul až nahoru k napínacím drátům na stožárech. Asi v 15 hodin odpoledne byla práce náhle přerušena zoufalým výkřikem. Žák Bartoš, ovinut koncem zavěšeného vodicího drátu, se svíjel na zemi a za několik okamžiků ztratil vědomí. Přiběhl k němu jeho kamarád Zdeněk L. a hned si všiml, že se z Bartošových rukou, svírajících vodicí drát, kouří. Omotal si proto rychle obě ruce kapesníky a chtěl postiženému drát z rukou vytrhnout. Co následovalo?
Autorský článek, ze dne: 13.05.2016
reklama


Mějte prosím na paměti, že tento příběh se odehrál před rokem 1959! Tehdejší elektroinstalace nebyly tak bezpečné jako dnes. V každém případě si vezměte ponaučení!
-

Zemědělská technická škola měla i svou vlastní chmelnici, na níž se žáci prakticky seznamovali s veškerými pracemi spojenými s odborným pěstováním chmele.

Začátkem května byl již chmel pěkně vzrostlý a bylo jej nutno zavěsit na vodicí dráty, aby se po nich pnul až nahoru k napínacím drátům, uloženým na vrcholu dřevěných sloupů.

Touto prací byli pověřeni žáci IV. ročníku, všichni ve stáří 18 až 19 let. Byli rozděleni do dvou skupin. Agrotechnik školního statku jim vysvětlil a ukázal, jak mají při práci postupovat, a pak je nechal samostatně pracovat. Objížděl obě skupiny, poradil nebo zakročil podle potřeby.

Hochy práce bavila a tak pokračovali celkem rychle. Byl nádherný slunečný den, a proto si libovali, že mohou být celý den na svěžím vzduchu. 

Asi v 15 hodin odpoledne byla práce náhle přerušena zoufalým výkřikem. Žák Bartoš, ovinut koncem zavěšeného vodicího drátu, svíjel se na zemi a za několik okamžiků ztratil vědomí. Přiběhl k němu jeho kamarád Zdeněk L. a hned si všiml, že z Bartošových rukou, svírajících vodicí drát, se kouří, a cítil škvaření kůže. Omotal si proto rychle obě ruce kapesníky a chtěl postiženému drát z rukou vytrhnout. Oba kapesníky mu však v rukou okamžitě chytily a on sám klesl k zemi. V tom již přiběhl na místo třetí spolužák František S. Chtěl odtáhnout omdlelého Bartoše za rukáv, ale dostal ránu, která ho odhodila a srazila k zemi. Teprve čtvrtý spolužák Ladislav K. přetrhl vodicí drát zavěšovací tyčí a tím přerušil elektrický proud. Zatím se již sběhli ostatní žáci a na traktoru přijel i jejich učitel Inž. B., který nedaleko učil jinou skupinu žáků jízdě na traktoru.

Spolužáci zavedli u všech zraněných umělé dýchání ještě před příchodem lékaře, který se na místo neštěstí dostavil asi za 20 minut. Lékař řídil další oživovací práce a Bartošovi dal do ruky morfiovou injekci k upravení srdeční činnosti.

Za chvíli byli všichni postižení převezeni do nemocnice, v níž poslední dva žáci se velmi rychle zotavili a po několika hodinách byli již mimo jakékoli nebezpečí. Jen Bartoš, který utrpěl velmi těžké popáleniny na rukou i nohou, dal celou noc lékařům hodně starostí. Protože jeho stav byl vážný, byli ještě v noci voláni jeho rodiče. Vyděšený otec s plačící matkou se dostavili do nemocnice až později, protože přijeli až z druhého konce kraje. To už jim však lékaři mohli prohlásit, že stav jejich syna je uspokojující a že bude určitě zachráněn.

V zemědělské technické škole bylo samozřejmě po tomto hromadném úrazu velké rozčilení a vyšetřování. Zjistilo se, že asi 60 centimetrů nad nosným napínacím drátem chmelnice probíhalo venkovní vedení vysokého napětí 22kV. Žáci byli vyzbrojeni dlouhými tyčemi opatřenými na konci háčkem. Těmito tyčemi zavěšovali vodicí drátky, opatřené na konci rovněž háčkem, na nosný drát chmelnice.

Žák Bartoš, oslněn slunečními paprsky, spletl si blýskající se vodič vysokého napětí s nosným drátem chmelnice. Natáhl se poněkud a zavěsil omylem háček vodícího drátku přímo na vodič 22kV. Jen díky tomu, že bylo mimořádně suché počasí a půda na chmelnici byla tedy suchá, neskončil případ smrtí všech tří žáků.


Rozbor v roce 1959
Vedení školy se původně domnívalo, že za úraz, který zavinil svým omylem, je odpovědný sám postižený Bartoš. Bylo však poučeno o tom, že úraz vznikl přestoupením několika elektrotechnických předpisů, které z neznalosti nebyly dodrženy.

  • 1. Nosné dráty chmelnice nesměly být blíže vodičům 22kV než 2 metry. Protože vedení 22kV stálo již dříve, než byla stavěna chmelnice, měl být REP požádán, aby v úseku nad chmelnicí zvýšil výšku nad zemí nejméně o 1,5 metru.
  • 2. Je-li už i vůbec nějaká chmelnice pod vedením vysokého napětí, musí být její stavba napřed hlášena REP. Je-li chmelnice i jen v blízkosti vedení vysokého napětí, musí REP písemně upozornit MNV na nebezpečí možnosti elektrického úrazu a MNV má o tom poučit příslušného uživatele chmelnice.
  • 3. Jako při každé práci přímo pod vedením vysokého napětí měla i v tomto případě škola ohlásit zamýšlenou práci příslušnému REP nejméně 4 neděle předem a vyžádat si odborný dozor.
  • 4. Žáci měli být vyzbrojeni jen tak dlouhými tyčemi, aby na vodič 22kV nemohli vůbec dosáhnout!
  • 5. Pod vedením vysokého napětí se na chmelnici nesmí používat vodicích drátů zavěšených na háčcích, nýbrž výhradně jen motouzů připevněných k nosnému drátu pevnými vazy.
Kdyby aspoň jeden z těchto předpisů vedení školy znalo a dodrželo, nemohlo dojít k úrazu. Nešťastný případ skončil šťastně a nyní je již vedení 22kV podstatně zvýšeno, a i ostatní předpisy budou přísně dodržovány.

Autor: František Soukup
Článek je ukázkou knihy Elektřina slouží i škodí.
 
 
 

 

TEXT Z OBLASTÍ SOUVISEJÍCÍ KONTAKT


FIREMNÍ TIPY
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Pokud dnes uslyším Dubaj, představím si horko, písek a arabský svět. Jak může vypadat taková elektroinstalace v islámském podání? Chodí se někdo přezkušovat z vyhlášky 50? Co bezpečnost, hygiena a výdělky? A mnoho dalších otázek jsme měli před cestou do Arabských emirátů. Náš cíl byl staveniště mrakodrapu! Kdo staví šejkům mrakodrapy v Dubaji?
Nové kabelové nosné systémy Jupiter, které jsou vyráběny v Koposu Kolín, se vyznačují mnoha přednostmi ve srovnání s předchozím prodávaným typem žlabů, např. embosováním (prolis kolem perforovaných otvorů ve dně) pro zvýšení tuhosti žlabů ...
Skákání po jedné noze mnohým připadá směšné, ovšem asi bychom rádi skákali jako klokani, pokud by nám to mělo zachránit život. Pokud se strojem dotknete vedení vn, kabina začne hořet, začnete panikařit ...
DALŠÍ FIREMNÍ ODKAZY
Pojďme se krátce podívat tam, kde se dnes vychovávají budoucí elektrotechnici. Jaké mají dispozice k úspěšnému studiu elektrotechnického oboru? V jakém prostředí se pohybuje dnešní elektrikářský žák, učeň a student?
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
Autor článku
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933