Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: HROBAŘ: Elektrický transportér (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 3.06.2016
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

HROBAŘ: Elektrický transportér


HROBAŘ: Elektrický transportér
Dva kolegové v cementárně se při skládání koksu rozhodli, že přemístí pásový transportér, aby koks padal zase na jiné místo. Ladislav Imr vylezl na vagón, aby zde nadhodil konec dopravního pásu, a palič Lubomír Čapek stál na mokré hromadě koksu a měl nadzvednout celý transportér. Jak se horní konec transportéru smýkl po bočnici vagónu, objevilo se silné jiskření. Imr varovně vykřikl, ale to se již Lubomír Čapek skácel na hromadu koksu. Jaké předpisy byly porušeny a jak to dopadlo s panem Čapkem?
Autorský článek, ze dne: 3.06.2016



Mějte prosím na paměti, že tento příběh se odehrál před rokem 1959! Tehdejší elektroinstalace nebyly tak bezpečné jako dnes. V každém případě si vezměte ponaučení!
-

V jisté cementárně probíhala generální oprava šachtové pece. Palič Lubomír Čapek byl tím vyřazen ze své práce, a proto vypomáhal na různých příležitostných pracovištích.

Teď již druhý den skládal s Ladislavem Imrem koks z vagonů na hromadu. Stále přitom poprchávalo a práce se stala velmi nepříjemnou. Když druhý den spustil vytrvalý liják, oba dva skládání přerušili a šli se trochu osušit a posvačit.

Když se opět vrátili k hromadě koksu, rozhodli se pásový transportér (dopravník) přemístit, aby koks padal zase na jiné místo. Byl to čtyřmetrový elektrický dopravník neznámé výroby. Elektrický motor 0,75kW byl vypnut vypínačem v plechové skříni transportéru, ale přívodní gumová šňůra byla zapojena do zásuvky v nedaleké mlýnici.

Ladislav Imr vylezl na vagón, aby zde nadhodil konec dopravního pásu, a palič Čapek stál na mokré hromadě koksu a měl nadzvednout celý transportér.

Jak se horní konec transportéru smýkl po bočnici vagónu, objevilo se silné jiskření. Imr varovně vykřikl, ale v tom se již Lubomír Čapek skácel na hromadu koksu. Imr rychle běžel do mlýnice a vytrhl vidlici přívodní šňůry ze zásuvky. Zavolal zedníka, který pracoval na opravě šachtové pece, a oba přispěchali postiženému na pomoc. Snesli jeho tělo s hromady koksu a jeden s přispěchavších zaměstnanců započal ihned s umělým dýcháním. Protože před vrátnicí stálo právě nějaké dodávkové auto, byl jím zraněný ihned převezen do nemocnice. Zde však lékař konstatoval již smrt vzniklou zastavením krevního oběhu. Čapkovi bylo teprve 25 let a jeho manželka očekávala již brzo příchod prvého dítěte. V závodě platil za vzorného pracovníka. Vyšetřováním bylo zjištěno, že dopravník nebyl ani zemněn, ani nulován. Přívodní šňůra byla jen trojžilová.

Vypínačová i pojistková skříň nebyla odborně provedena a nevyhovovala provozu ve vlhku a mokru. Zatékalo do ní a vodič se odíral o ostré hrany vstupního otvoru. Tím se izolace šňůry prodřela a jedna žíla s napětím 220V proti zemi přišla do styku s kovovou konstrukcí dopravníku.

To bylo jistě trestuhodné zanedbání předpisů o ochraně před nebezpečným dotykem i o krytí přístrojů v mokrém prostředí. Ještě horší však bylo, že pojistky příslušné zásuvky byly zřejmě neodborně spravovány a zesíleny. Kovový vagón stojící v dlouhotrvajícím deštivém počasí na kolejích měl velmi dobré spojení se zemí, a proto při styku kostry dopravníku s okrajem vagónu vznikl velký vadný proud, který měl přetavit pojistku. O velikosti proudu svědčí už i to, že Imr se polekal silného jiskření mezi kostrou dopravníku a vagónem.

Přetavením pojistky by mohl být život Lubomíra Čapka ještě zachráněn. Neodborně spravovaná pojistka samozřejmě nesplnila svůj úkol a prodřenou fázi neodpojila.

Rozbor v roce 1959
Předpisy nařizují, že každý elektrický spotřebič a vůbec každá součást elektrického zařízení musí být opatřeny aspoň jednou ochranou proti nebezpečí úrazu, nejsou-li pro některé zvlášť nebezpečné případy předepsány ochrany dvě. Právě u elektrického transportéru, který pracuje za zvlášť ztížených podmínek v blátě a dešti, v mrazu i horku, nestačila by ani ochrana samotným nulováním. Zásuvka, z níž byl napojen, měla mít nulovou svorku, popř. svou kovovou kostru ještě zvlášť uzemněnu. Elektrická výstroj transportéru měla mít zvýšenou ochranu izolací. Gumová přívodní šňůra musela být čtyřpramenná a nesměla být delší než maximálně 50m. Jinak by musel být ještě sám transportér uzemněn, nebo opatřen chráničem nebo ochranným jističem. Z toho je vidět, jak důkladně byla v tomto případě porušena řada základních bezpečnostních předpisů. Kromě toho nevyhovoval kryt a šňůra byla ostrým okrajem plechu poškozena. Kdyby aspoň pojistka byla v pořádku, nemohl případ skončit tak tragicky. Závod nesplnil také předpis o povinné jednoroční odborné revizi veškerého elektrického zařízení. Revizní orgán by určitě vyřadil vadný a nechráněny transportér okamžitě z dalšího provozu. Jen pro úplnost se zmíním o dalším porušení předpisu tím, že každý elektrický motor i jiný spotřebič musí být opatřeny štítkem s předepsanými údaji. I ten štítek zde chyběl, a proto nemohl být neznámý výrobce pro neodborně provedenou elektrickou výstroj stíhán!

Autor: František Soukup
Článek je ukázkou knihy Elektřina slouží i škodí.
TEXT Z OBLASTÍ
SOUVISEJÍCÍ KONTAKT

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.