Hlavní rozdíly požadavků před a po novele
Jaký je rozdíl mezi starou a novelizovanou vyhláškou 499? V čem je novela nešťastně formulovaná a jak se to odráží v praxi? Jak se změnily požadavky na obsah DPS po přijetí vyhlášky č. 62/2013 Sb.? Které požadavky v ní chybí? Na tyto otázky odpovídá v další části článku o legislativních požadavcích na obsah projektových dokumentací projektant ...
J Lhava,
ze dne:
4.09.2014
reklama
Hlavní rozdíly požadavků před a po novele
Tak, jako byla vyhláška 499 před novelou poměrně podrobně zpracovaná, a jasně z ní vyplývaly konkrétní požadavky na obsah jednotlivých stupňů projektových dokumentací, tak novelizovaná podoba vyhlášky 499 je velmi nešťastně formulovaná:
- Před novelou spadalo řešení osvětlení do Techniky prostředí staveb, část zařízení silnoproudé elektrotechniky, po novele je osvětlení uvedeno pouze v D.1.1 Architektonicko-stavební řešení (jinými slovy osvětlení by měl po novele řešit architekt/stavař, nikoli projektant elektro).
- Před novelou vyhláška 499 požadovala pro stupeň DSP výpočty, novele je požaduje až ve stupni DPS (čímž mj. vypadl požadavek na výpočty osvětlení ve stupni DSP, které jsou ale mimochodem požadované hygienou v rámci stavebního řízení).
- Před novelou vyhláška 499 požadovala pro stupeň DSP řešení uzemnění a ochrany před bleskem, po novele je požaduje až ve stupni DPS (před ani po novele nemají výkresy uzemnění a ochrany před bleskem v DSP opravdu co dělat).
- Do společných zásad přílohy č. 6, tedy pro stupeň DPS, přibylo sdělení, že „Projektová dokumentace se zpracovává v podrobnostech umožňujících vypracovat soupis stavebních prací, dodávek a služeb s výkazem výměr.“
- Před novelou vyhláška 499 požadovala pro stupeň DPS výkresy rozvaděčů, po novele už ne (před ani po novele nemají výkresy rozvaděčů v DSP opravdu co dělat).
- Před novelou udávala vyhláška 499 požadovaná měřítka výkresů, po novele je už neuvádí.
Běžným postupem před novelou vyhlášky 499 bylo, že se výběr zhotovitele v drtivé většině případů prováděl podle DSP, ke které se dopracovávaly (či spíše odhadovaly) výkazy výměr.
Dne 1. 9. 2012 nabyla účinnosti vyhláška č. 230/2012 Sb., která uvádí, že pro veřejné zakázky je příslušnou dokumentací dokumentace pro provádění stavby. Zavládla mírná euforie, že konečně budou kvalitní výkazy výměr, vypracované podle detailních projektových dokumentací.
Nicméně než se tento požadavek stačil promítnout do praxe, tak dne 29. 3. 2013 nabyla účinnosti vyhláška č. 62/2013 Sb., která požadavky na obsah DPS v podstatě srazila někam k úrovni požadavků DSP před novelou (absence požadavků na výkresy rozvaděčů, na dimenze vedení a zkratové údaje, absence výkresové dokumentace půdorysů, absence dříve velmi podrobných požadavků na bleskosvody, absence požadavků na výkresy v měřítku 1:50, apod.). Takže jsme se v podstatě vrátili tam, kde jsme byli? Sice bylo legislativně ukotveno, že se výběr zhotovitele provádí podle DPS, ovšem požadavky na obsah DPS byly následně radikálně sníženy …
Autor článku: Ing. Jan Hlavatý, autorizovaný inženýr, projektant
Diskutující k tomuto článku
... a další (počet diskutujících: 1)TEXT Z OBLASTÍ | SOUVISEJÍCÍ KONTAKT |
---|---|