Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Svůj pohled na sousední megaveletrh Light+Building ve Frankfurtu popisuje český elektrikář. Nezůstává pouze u jednoho selfie o své přítomnosti v Německu a prozrazuje proč se vydal tak daleko. Čím ho to obohatilo? Jak se dívá na budoucnost veletržních ...

FEL: BUGGY – elektromobil


Document Actions
FEL: BUGGY – elektromobil
V současné době dochází k velkému boomu elektro-automobilů. Jaký je první skutečný elektromobil realizovaný na ČVUT-FEL? Kdo ho sestavil a v rámci jakého projektu byl financován? Kde se s ním bude závodit? Jaký byl návrh elektro-pohonu pro toto lehké vozidlo typu bugy. Proč dva nezávislé motory a jak jsou vyřešeny řídicí jednotky? Prohlédněte si, jak vypadá palubní deska ...
Vít Hlinovský, ze dne: 28.12.2011
reklama

První skutečný elektromobil realizovaný na ČVUT-FEL
Projekt elektromobilu je směřován pro vývoj elektropohonu závodního vozidla třídy "Formule Student Electric". V tomto projektu spolupracujeme s Fakultou strojní ČVUT, kde vznikla skupina studentů a mladších pedagogů, kteří se účastní celosvětové soutěže formule student. V této soutěži jsou zastoupeny kolektivy studentů z 420 vysokých technických škol po celém světě. V roce 2011 byl sestaven tým studentů, kteří mají zájem o tento způsob pohonu a na základě zkušeností předchozích generací sestavují závodní model "Formule Student Electric" a připravují se na mezinárodní závody v Evropě - formulastudentelectric.de. Celý projekt elektromobilu je financován z grantů a finanční podpory sponzorů a jejich materiálních darů.

Návrh elektro-pohonu pro lehký elektromobil
V současné době dochází k velkému boomu elektro-automobilů. Katedra elektrických pohonů na ČVUT FEL v Praze nemůže zůstat stranou, a proto řeší hlavní pohon elektromobilu a dalších podpůrných elektro-obvodů moderních vozidel. Pro lehké vozidlo typu bugy byly navrženy dva nezávislé elektromotory pro pohon zadních kol, která nejsou propojena diferenciálem, ale zadní kola jsou řízena pouze elektricky. Pro pohon byly zakoupeny a otestovány dva základní pohony od firmy PERM MOTOR Member of the HEINZMANN Group typu PMS 100 – Permanenterregter Synchronmotor.

Při rozhodování, který typ motoru použít je zapotřebí zvážit několik kritérií. Dostupnost, motorové charakteristiky a jeho řiditelnost. Energetická náročnost, použití napájecích baterií a jejich životnost. Cílem tohoto experimentu je určit vhodnost vybraného pohonu, a naučit se jej řídit tak aby dva nezávislé pohony zádní nápravy nahradily mechanický diferenciál.

Konstrukce pohonu ze dvou nezávislých elektromotorů
Pro realizaci projektu lehkého elektrovozidla byl vybrán a zakoupen prototyp malého užitkového vozidla typu BUGGY od firmy HAVEL (známý konstruktér a autokrosový závodník 90 let). Pro realizaci projektu bylo zapotřebí navrhnout a vyrobit zadní pohonnou nápravu. V prostorách laboratoří katedry byla zadní náprava vyrobena. Použité motory PMS 100 mají provozní otáčky 1000-6000 1/min proto pro jejich využití bylo nutno zabudovat zpomalující převody pomocí planetové převodovky s poměrem 1/6.75 a ozubeným řemenem 1/2 s celkovým převodem 1/13.5.

Řídicí jednotky pro elektropohony
Pro napájení elektromotorů byla vybrána jednotka "AC DRIVE" určená pro pohon menších elektrických vozidel nebo jiných zvláštních aplikací. Například golfových vozíků, invalidních vozidel nebo pohonu lodí. AC Drive se vyrábí ve verzích 24/36V a 48V, pro výkony až 15kW.

AC Drive je malý, efektivní a nabízí vynikající výkon pro celou řady různých aplikací. Řídicí jednotka moderní koncepce s digitálním řízením, nastavení parametrů regulátoru je realizováno pomocí sběrnice CAN-open.

Pomocné obvody pro ovládání elektrovozidla
Pro zajištění snadné ovladatelnosti a bezpečnosti jsou pomocné elektrické obvody nedílnou součástí elektro-výzbroje automobilu. Hlavní napájecí měniče pohonných jednotek po uvedení do stavu pohotovosti, si sami zapínají silové napájení.

V obvodech jsou umístěny jak jistící prvky proti přetížení tak i hlavní odpínací prvky. Ovládání podle předpisu je realizováno na palubní desce tak i na hlavní rozvodné skříni. Součástí pomocných obvodů je také systém nabíjení baterií přímo z rozvodného systému 230V.

Palubní deska elektromobilu
Na palubní desce elektrovozidla jsou hlavní ovládací bezpečnostní prvky – spínač s klíčkem, napájecí a blokující prvky hlavních měničů. Dále je zde panel systému PLC, kde jsou zobrazeny průběžné provozní veličiny – rychlost, napájecí proud, napětí baterií, teplota měničů. Dále systém PLC slouží k řízení pomocných elektrických obvodů – světelné ukazatele směru, osvětlení vozu. Dále je na palubní desce vyvedena sběrnice CAN-open pro nastavování a monitorování napájecích měničů obou hlavních pohonů. Ovládací prvky lze podle potřeby upravovat pouhou změnou softwaru řídícího PLC.

Uvedení do provozu a následná kontrola elektro-výzbroje
Realizaci měření během uvádění elektropohonu do provozu jsme provedli na zapůjčených přístrojích od firmy Rohde & Schwarz Praha s.r.o..

Kontrola napájecích měničů byla realizována pomocí digitálního osciloskopu RTO 1014 a proudových LEM sond pro každou napájecí fázi elektropohonu.

Komunikační protokol mezi řídicím počítačem PC s programem pro úpravu režimu a vlastností hlavních měničů komunikující po sběrnici CAN-Open byl sledován v režimu DECODE – CAN. Datový protokol byl naměřen a ověřena jeho správnost.

Další součástí provedených měření bylo orientační ověření EMC -Elektromagnetické kompatibility. Pomocí přístroje Rohde & Schwarz ESPI Test Receiver jsme ověřit, že použité měniče v provozním stavu (zatížené – jízdní režim) nevykazují žádných nežádoucích rušení v pásmech nejčastěji využívaných v technice.

Pro potvrzení prvních základních měření byl využit další měřicí přístroj R&S PR100 Portable Receiver, který potvrdil, že testovaný elektro automobil nevykazuje během jízdy nedovolené elektromagnetické vyzařování ve sledovaných pásmech.

 

Článek je ukázkou ze sborníku L.P.Elektro č.49

 
 

 

TEXT Z OBLASTÍ SOUVISEJÍCÍ KONTAKT
LPE s.r.o.
Zaslání vizitky
Zobrazit záznam v adresáři


FIREMNÍ TIPY
Úvodní, stručná verze rozhovoru s Jiřím Konečným zmiňuje, jak různé technologické trendy a požadavky na funkčnost a adaptabilitu ovlivňující vývoj systémů chytrých domů ve světě. Jak se český trh snaží v této oblasti držet krok s německými trendy. Diskutuje o vlivu levných produktů na trhu a jak se výrobci musí vyrovnávat s očekáváními spotřebitelů po vyšší kvalitě a více funkcích. Jak velké technologické firmy jako Google, Amazon nebo Apple formují trh s chytrými domy vytvářením komplexních ekosystémů. Předpovídá, že budoucnost bude směřovat k ještě větší integraci a inovacím v oblasti chytrých domovů, které budou přístupné širšímu spektru spotřebitelů. Více zde ...
Umíte odpovědět? Vysvětlete, proč musíme elektrické stroje chladit a co by se stalo, kdybychom je nechladili. Popište rozdíly mezi chlazením vzduchem a chlazením kapalinou. Vysvětlete, jak teplo putuje elektrickým strojem a jak nám tepelný okruh pomáhá toto teplo správně odvést. Co přesně znamená ventilace v kontextu elektrických strojů? Jaký je rozdíl mezi ...
V přednášce na konferenci SOLID Team se Miroslav Záloha ze SUIP zmínil také o nutnosti a významu technické dokumentace při revizích. Přestože jsou běžné argumenty o ztrátě nebo zastarání dokumentace, zdůraznil, že legislativa, vládní nařízení a provozní bezpečnostní předpisy, jasně stanovují povinnost udržování a aktualizace technické dokumentace. Připomněl význam dokumentace pro správné provedení revize. Hlavním bodem bylo, že revizní technik musí nejen ... Více sledujte zde!
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
DALŠÍ FIREMNÍ ODKAZY
Definice průmyslových svítidel. Průmyslové svítidlo je speciálně navržené a vyrobené pro použití v průmyslových prostředích, kde může být vystaveno náročnějším podmínkám, jako jsou vyšší nebo nižší teploty, vlhkost, prach, chemikálie, mechanické nárazy a vibrace. Je konstruováno tak, aby odolávalo těmto extrémním podmínkám, a často splňuje specifické bezpečnostní a výkonové normy relevantní pro daný ...
Máte z ploužení autem v městské dopravě či hledání místa k parkování stresové stavy? Neholdujete motorkám a jízdu na kole spojujete s námahou, pocením a nutným převlékáním? Elektrická kola eliminují nevýhody klasických kol a stávají se novým fenoménem v dopravě ...
Repríza KNX výroční konference k 30. výročí KNX ve světě. Událostí prováděl Josef Kunc s Vítem Pivoňkou. Z programu této události očekávejte významné novinky pro všechny partnery KNX, jejich hodnocení a doporučování potencionálním zákazníkům, poznatky z vynikajícího projektu KNX systémové instalace, chyby v projektech a při jejich realizaci a předcházení jim, představení všech ...
Na výstavě Světlo v architektuře 2010 představila firma WILLIAMS originální řadu svítidel OCCHIO. Jedná se o zajímavě řešený modulární osvětlovací systém, který nabízí uživateli velké množství možných kombinací a způsobů pro kreativní řešení osvětlení ...
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
Autor článku
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933