Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Něco málo z mé praxe. O elektroinstalačních pancéřových trubkách jsem se toho na střední škole moc nedozvěděl. Občas nějaká zmínka nebo vylistováno v technickém katalogu. Ony pancéřové trubky už asi nejsou tak frekventované jako kdysi. Za to jako ...

Co vše víme o e-shopech v české elektrotechnice?


Document Actions
Co vše víme o e-shopech v české elektrotechnice?
Je nakupování v e-shopu odlišné způsobům, které známe z dosavadní praxe? Jak nakupovat a nesplét se? Jak se nenechat ošidit? Podle čeho se rozhodovat při výběru elektronického dodavatele? Připravujeme podrobný seriál o možnostech elektronického nakupování v instalační elektrotechnice. V tomto krátkém článku chceme ukázat, o čem bude a proč vás to má zajímat. A kdo bude v seriálu hovořit? Objektiv zaostříme na ty, kdo mají co užitečného sdělit k tématu ...
Miroslav Minařík, ze dne: 22.12.2017

Problematika e byznysu je hodně rozsáhlá. Tento článek je pouze úvodní do obrovské spleti obchodních proměnných. O ty se budeme podrobněji zajímat ve videoseriálu #ESP. Jeho natáčení začne v lednu 2018.


Přestože jsme často zvyklí k určitému velkoobchodnímu způsobu nakupování elektroinstalačního materiálu, nové možnosti budou svými motivačními prvky měnit pohled rychleji než bychom uvažovali. Po roce 2000 se začaly objevovat různé elektronické katalogy, v kterých jsme mohli prohlížet vlastnosti, funkce nebo například dostupnost. Ovšem nakoupit se to muselo klasickým způsobem.

Digitalizace se v obchodování v elektrotechnice začíná prosazovat tradičně později než v koncové spotřební oblasti (B2C), ale je tu!

Dnešní chaos v e-shopech
Právě v tomto období na internetu zjišťujeme, že například "černý pátek" (Black Friday) může být prakticky po celý rok a že cena po slevě může být vyšší než cena obvyklá. To vše si dovolují e-shopy v B2C. Něco takového by autor zkusil v meziobchodním styku (B2B) asi pouze jednou. Všímáte si jak se vyvíjí elektronický obchod v instalační elektrotechnice? My ano!


Co u elektrotechnických velkoobchodů není

V B2C existují srovnávače, které velice rychle prozrazují cenu a po chvilce klikání se dozvíte i další parametry důležité k rozhodnutí. Ovšem zájem živnostníka je trochu odlišný od zájmů koncového spotřebitele. Určitě minimálně tím, že živnostník dodává někomu zboží, tak za něj ručí svým obličejem on. Srovnávač kondicí v B2B existovat nemůže, ale srovnat si reálné služby lze a pokusíme se o to. Nízká cena bývá vyvážena dlouhou dodací lhůtou, dražší dopravou nebo i jinými faktory.

E-shop ušetří na pronájmech a proto může nabídnout nižší cenu!
Možná ano.

Je možné, že nemít kamenou prodejnu je výhodou?
Je dobré mít na paměti, že obchodní matematika platí stejně tak pro elektronický obchod, tak i pro ten kamenný. Skutečnost, že elektronický obchod nemá náklady na prodejnu je ve výsledku často nepodstatné. Mít či nemít je otázka celkové strategie. Úspěšný kamenný obchod může vytvořit úspěšný e-shop a ten zpětně podpoří kamenné prodejny. Nebo úspěšnému kamennému velkoobchodu se nepodaří vybudovat virtuální prodej a o to méně bude konkurenceschopný udržet kamennou klasiku. Možných scénářů je více. 


Musí být na e-shop někdo další než ti, co prodávají dnes?
Chování obchodníka osobních odběrů může být zcela odlišné chování digitálního marketéra. V některých případech se jedná o jednoho, toho stejného, který obsluhuje na prodejně a po očku si piluje svůj e-shop. Jiné je to u velkých e-shopů, kde je správce osoba, která odběratele svého zboží viděla pouze na "obrázku". Chodí do práce "od - do" a její náplní je práce s texty (copywriting) a úpravy obrázků. Vyladěný e-shop bez nákladů na mzdy a pronájmy je snem mnoha rádoby infopodnikatelů. Jenže nejde pouze o napsání software, o líbivý design, ale o vhodnou strategii ve správný čas. A to vyžaduje pozornost a čas. Hodně času. A to stávající lidé ve firmě nezvládají tak snadno. My se podíváme jak to vypadá u našich značek.

Co dnes na internetu nalezneme za varianty e-shopů?
Pro někoho je e-shop všechno, co má objednací tlačítko. Na internetu jsem dvě desetiletí a pravidelně navštěvuji vše, co se instalační elektrotechniky týká. Věřte mi, že někdy jsou rozdíly tak markantní, že nad tím zůstává rozum stát, že to někdo myslí vážně. Ve skutečnosti je to obráceně. Nemyslí to s internetem vážně a zůstává konzervativní u zavedených způsobů prodeje. Vyčkávají až je jiní předběhnou, aby měli co opisovat. Budeme se ptát jak se vám líbí kopie kopií a jak si ceníte originality.


Proč do toho jít naplno, i když nemám jistotu?
Dnes stále existují velkoobchody, které "to chtějí na internetu nejdříve zkusit". Hodně se odvíjí od samotných odběratelů. Pokud začnou mizet ti méně gramotní, co chodí pěšky do velkoobchodu především na párek a pivo zdarma. Pak začne převažovat skupina těch, kteří znají hodnotu minimálně svého času. A v ten okamžik budou ti "začínající testeři" koukat na "odjíždějící vlak příležitosti". Provozovatel e-shopu je podnikatel. A podnikatel si v riziku libuje.

Dnes již existují velkoobchodní sítě!
A rozsáhlé!


To nic neznamená!
Teprve úspěšné velkoobchodní e-shopy budou kontrastně polarizovat dnes rozdané obchodní karty!

Stačí si stáhnou aplikaci elektronického obchodu nebo si pronajmout již hotový (unifikovaný) e-shop, naplnit ho a prostě obchodovat? Přežije dnes e-shop, který má stejné funkce a stejná data jako ti druzí? Očekává se vůbec od e-shopu nějaká přidaná hodnota? Nebo si e-shop jednoduše vyrobí student na koleně a pokoří i kamenný velkoobchod s dvaceti pobočkami? Dnes velice oblíbený software (mého dlouholetého kamaráda Ladislava Šímy) pro řízení velkoobchodu myWac je opravdu dobře sestavenou a aktualizovanou alternativou. myWac má pro klasické obchodování připraveny všechny potřebné moduly. Elektronický obchod má také. Ale e-shop, stejně jako jeho obsah, nelze pouze nakopírovat a provozovat. Úspěch nezáleží pouze na aplikaci. Chce to interního stratéga! Zkusíme strategie e-shopů přečíst.



Dnešní elektronické nakupování i v B2B musí být mobilně jednoduché. Aniž bych to chtěl přehánět, ale ten, kdo bude mít svůj e-shop v "kapse" elektrotechnika, ten prodá. Kdo ho v té "kapse" může mít? V podstatě každý, kdo přijde na ty správné ingredience a sestaví je tak, aby byly přehledné, praktické a umožnili rychle objednat. A ještě drobnost! Bude vidět ve správný čas na správném místě. :-)


Existuje ten jediný správný e-shop?

Určitě neexistuje. Pokud ano, něco je špatně. Pamatujme, že vše je relativní a nic netrvá věčně.


Již nějakou dobu mířím s otázkami objektiv na účastníky elektronického obchodování. Ať jsou to nakupující, provozovatelé nebo i odpůrci. Ptám se všech. Někdy jsou odpovědi opravdu překvapující.

Nač se ve videoseriálu ptáme? Uvádíme několik z pokládaných témat ...

  • Je e-shop v B2B přípustný i pro samotné výrobce? Kdy nakupovat v e-shopu u výrobce a kdy u velkoobchodu. Není to jedno?
  • Jak vypadá e-shop tvůrce, který v životě nebyl mezi odběrateli? Jak vypadá typicky odstrašující e-shop.
  • Jaké jsou představy uživatelů e-shopu v elektrotechnice? Ví o těch představách provozovatelé e-shopů?
  • Které přednosti v elektronickém nakupování vedou?
  • Jak dalece je cena za dopravu relevantní? Co probíhá za myšlenkový proces v hlavě odběratele při rozhodování ve volbě e-shopu?
  • ...
Nač se můžete těšit?
Ukážeme v čem může být e-shop opravdu super pomůckou, čeho se vyvarovat, ukážeme na zajímavé funkce e-shopů, ale také na nedostatky bijící do očí. A závěry? Ty si udělá každý sám. My okomentujeme pouze fakta a zveřejníme vaše pohledy.

Pokud chcete na tomto pořadu s námi spolupracovat,
volejte na číslo 773 123 101.




Níže je otevřená diskuse na téma elektronického nakupování. Je přístupná pouze verifikovaným živnostníkům.
Pokud chcete nominovat svůj oblíbený e-shop do našeho zorného pole, můžete tak učinit právě v níže otevřeném tématu pro živnostníky!
 
 

 

Diskutující k tomuto článku

   (počet diskutujících: 2)
TEXT Z OBLASTÍ


Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933