Dny teplárenství a energetiky - Vláda by měla schválit aktualizaci Státní energetické koncepce
Vláda ČR by měla co nejdříve schválit připravenou aktualizaci Státní energetické koncepce. To je hlavní bod desatera, na kterém se shodli účastníci jedenadvacátého ročníku konference Dny teplárenství a energetiky v Hradci Králové. Letošní ročník Dnů teplárenství a energetiky byl z hlediska účasti rekordní. Počet návštěvníků poprvé překročil hranici jednoho tisíce. Jde o nejvýznamnější letošní konferenci v oboru v České republice.
Komerční sdělení,
ze dne:
12.05.2015
reklama
Zmíněné desatero nazvané „Hlavní výstupy z Dnů teplárenství a energetiky“ obsahuje konkrétní body, které chce Teplárenské sdružení prosazovat při jednáních s vládou, zájmovými organizacemi atd.
Konference je tradičně koncipována jako odborné fórum pro zástupce tepláren, technologických firem, samospráv, bytových družstev i společenství vlastníků. S referáty vystoupili významní experti z ministerstev, asociací, vysokých škol i partnerských společností.
„Myslím, že se akce vydařila, ohlasy od účastníků jsou velmi pozitivní. Oproti loňskému ročníku jsme trochu omezili rozsah konference a zaměřili jsme se na kvalitu jednotlivých příspěvků a přednášejících. Ukazuje se, že to byla správná strategie,“ říká ředitel Teplárenského sdružení ČR Martin Hájek.
Mezi nejsledovanější přednášky patřil úvodní blok na téma Energetické unie a diskuze o energetické politice EU a jejích důsledcích pro české teplárenství. Velkou účast zaznamenala také sekce věnovaná využití odpadu v energetice nebo panelová diskuze k problematice dostupnosti hnědého uhlí.
Hlavní výstupy ze Dnů teplárenství a energetiky
- 1. Apelujeme na vládu ČR, aby co nejrychleji přijala připravenou aktualizaci Státní energetické koncepce. Upozorňujeme, že novela zákona o hospodaření energií od 1. července 2015 významným způsobem zvyšuje závaznost tohoto dokumentu pro rozhodování státní správy a nebude-li vládou do té doby přijata koncepce nová, pak bude rozhodování probíhat podle více než 11 let starého, ale stále platného dokumentu.
- 2. Požadujeme, aby vláda ČR co nejdříve dokončila, projednala a schválila Surovinovou politiku a rozhodla o dalším postupu při využívání domácích ložisek hnědého uhlí. A to takovým způsobem, aby bylo přednostně zajištěno hnědé uhlí pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla v tuzemských teplárnách za ceny, které umožní investice do rekonstrukce a modernizace zařízení při udržení konkurenceschopnosti na trhu s teplem.
- 3. Požadujeme, aby vláda ČR věnovala maximální pozornost novelizaci stavebního zákona a povolovacích procesů nejen staveb energetické infrastruktury tak, aby nebyla nadále zásadním způsobem narušována elementární jistota investorů a aby záměry bylo možné schválit bez zbytečné administrativy v reálném čase.
- 4. Za důležitou oblast považujeme připravovaný zákon o odpadech, který by měl nastavit základní legislativní podmínky pro postupné omezování skládkování a zvyšování využívání odpadu včetně energetického využití při respektování hierarchie nakládání s odpadem. Efektivní využití zejména komunálního odpadu může významně přispět ke snižování požadavku na primární energetické zdroje, jako je hnědé uhlí.
- 5. V oblasti věcného usměrňování ceny tepla požadujeme zajistit ve střednědobém výhledu zjednodušení celkového regulačního rámce a stanovit regulační periodu i pro teplárenství tak, aby se dala predikovat rentabilita legislativně vyvolaných modernizací výroben tepla a soustav zásobování tepelnou energií. V dlouhodobém horizontu zvážit přístup k systému fungování regulace v teplárenství.
- 6. Pro efektivní využití alokovaných prostředků v rámci Operačního programu podnikání a inovace pro konkurenceschopnost pro rekonstrukce a modernizace tepelných sítí a investice do rozvoje kombinované výroby elektřiny a tepla považujeme za nezbytné uvolnění limitu pro využití prostředků pro velké podniky. Za tímto účelem je třeba začít co nejdříve jednat s Evropskou komisí.
- 7. Žádáme vládu ČR, aby při projednávání přípravy legislativy vymezující technické požadavky na nejlepší dostupné technologie (tzv. BREF), při přípravě směrnice o středních zdrojích znečištění, při vymezování podmínek veřejné podpory a při přípravě dalších předpisů EU, které výrazně dopadají na české subjekty, prosazovala specifika českého teplárenství v EU.
- 8. Požadujeme za nezbytné urychleně dokončit notifikaci systému podpor v oblasti teplárenství, aby byla vytvořena elementární jistota pro investory i Českou republiku.
- 9. Do mechanismu snižování emisí požadujeme zahrnout všechny emitenty ideálně zavedením uhlíkové daně i proto, že v systému emisního obchodování EU ETS je zahrnuto jen cca 40 procent emisí. Systém považujeme za nefunkční a obáváme se, že neustálé reformy jen prohlubují jeho krizi a oddalují zásadní řešení při naplňování závazného cíle do roku 2030.
- 10. S ohledem na skutečnost, že lokální vytápění uhlím v domácnostech odpovídá za téměř polovinu emisí jemných prachových částic PM2,5 a téměř 90 procent emisí prachu, apelujeme na MŽP, aby se touto problematikou intenzivně zabývalo a dostupné prostředky alokované na tuto oblast zaměřilo na eliminaci využívání hnědého uhlí v lokálních topeništích namísto petrifikace stávající situace poskytováním dotací na instalaci byť moderních kotlů na hnědé uhlí.
Diskutující k tomuto článku
(počet diskutujících: 1)TEXT Z OBLASTÍ |
---|