Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje

O cenových válkách.


Document Actions
mtanecek.gif
Velikost marže. Proč elektromontážní firmy hledají nízkou cenu? Kterou ze značek si tedy vybrat? Jak si chrání někteří výrobci svůj sortiment v projektech? Co dělá nakupující za školáckou chybu? Jak si často nakupující podřezávají větev? Čím často rozlobí nakupující prodejce?
Miroslav Minařík, ze dne: 1.08.2002
reklama

Bez rozdílu zda je český trh malý nebo velký cenová válka výrobců a následně obchodníků stále probíhá. Možná to není z pohledu koncového uživatele tak patrné, ale obchodníci jistě ví o čem je řeč. Jedna věc je doporučená cena výrobce a druhá je nákupní cena, za kterou se zboží nakonec nakoupí.

Jak velká marže* může být?
Lidé neznalí obchodu si často barvitě vypráví, jak v různých zemích obchodníci smlouvají o ceně a dokážou usmlouvat například až 50%. Tyto historky ovšem pojednávají o suvenýrech a domnívat se, že něco podobného je reálné u elektroinstalačních materiálů je u zákazníka (řemeslníka) pošetilé. Vstupem více výrobců stejného zboží vzniká konkurence, v které se pak musíme nějak orientovat. Dobrá orientace v dodavatelích ovšem stojí čas, tedy i peníze. Pokud nemáte čas zkoumat dodavatele, tak zvolíte nejbližší příhodnou variantu.

Proč elektromontážní firmy hledají nízkou cenu?
Není to honba za penězy, je to o přežití na trhu. Nabídka zakázek je malá a zájemců o jejich provedení je číslo násobně vyšší. Investor si vybere pouze jednoho! Koho? Hlavní roli hraje nabízená cena. Pokud je cena srovnatelná, nastupují další kritéria, ke kterým se přihlíží. Záruka (po její dobu zadržovaná část peněz)... Ony "další kritéria" něco stojí a kde na to vzít? Skutečnost, že na ceně za práci se peníze nevydělají, je již nějakou dobu známá. Tedy, co montáže neusmlouvají na zboží, to prací nedoženou. To se zde nezmiňuji o tom, že každý chceme ještě prémie navíc.

Kterou ze značek si tedy vybrat?
Dnes již se vyprofilovaly značky, které vyrábí kvalitní a méně kvalitní zboží. Tedy již přibližně víme o "čem" který produkt, "kterého" výrobce je. Pokud zjistíte, že máte nabídku na vestavné kancelářské svítidlo od dvaceti výrobců a rozdíl v ceně je téměř zanedbatelný, začíná vás zajímat další přidaná hodnota, která váš nákup ještě více zhodnotí. Tedy například zda je zboží skladem, způsob dodávky, balení, doba splatnosti, chování obchodníků.... Samozřejmě to se také dostává na jednu úroveň a pak obchodníci vymýšlí další různé novinky, soutěže, poznávací zájezdy..... Podle čeho si tedy vybrat výrobce? Pokud tedy máte na výběr výrobek, který shodně dodává více výrobců, pak je asi vhodné si vybrat dodavatele dle vyhodnocení tří aktuálních kritérií cena (vaše cena + splatnost), rychlost dodávky (zda je skladem pokud potřebujete), doprava na stavbu.

Jak si chrání někteří výrobci svůj sortiment v projektech?
V projektech se objevují zajímavá upozornění . Například v jedné kancelářské novostavbě bylo v projektu zanešena skutečnost "Kabely CYKY musí být pro svou kvalitu dodrženy od výrobce XY!" Potažmo byl jmenován ještě dodavatel toho výrobce. Pokud se kabel CYKY vyrábí dle standardní normy, není důvodu nepoužít svého výrobce. Pokud má mít kabel speciální vlastnosti, vždy o tom hovoří konkrétní norma a podle té je vyroben a následně schvalován. Tedy opět si můžete vybrat z výrobců, kteří výrobu kabelů deklarují dle konkrétních norem.

Také často používanou variantou jak ochránit své zboží na projektu je používání neznámých objednacích čísel, které nenaleznete v katalogu. Protože se někdo zabývá návrhem např. osvětlení, stráví nad návrhem osm hodin a nakonec jeho návrh konkurent od stolu za čtvrt hodiny navrhne ve svém zboží a samozřejmě záměrně za trošku nižší cenu. Tedy v projektu se neobjeví např. přisazené svítidlo Commanche 2x58W s leštěnou mřížkou, o rozměrech XY, ale pouze zářivkové svítidlo 120W např. 5874569. Případný pokus o nahrazení konkurenční značkou "zklapne", protože pokud nemá dekódovací tabulku, neví o čem je řeč.

Co dělá nakupující za školáckou chybu?
Pokud porovnává doporučené ceny. Doporučená cena je cena, za kterou se možná prodá jeden kus v maloprodejně a to taky není pravda. Pokud nakupující má výčetku různého materiálu, je vždy lepší si nechat udělat nabídku od každého dodavatele na všechno, protože v globálu se dostane na větší možný rabat (odměnu od dodavatele), než když uvedenou výčetku "rozřeže na kousky" a tam koupí něco a tam zase něco jiného. Stojí ho to spoustu času, telefonování, faxování, mailování, ježdění. A nakonec na tři zářivkové trubice dostane cenu vyšší, než když by je poptal spolu se svítidly, kde by je dostal třeba již v ceně svítidla. Poptávejte vždy co největší soupisku!

Jak si často nakupující podřezávají větev?
Ve firmách bývají pracovníci určení k zpracování zakázek a rozesílání poptávek. Nejlepším výkonem ovšem nemusí být poptávkou "celého světa". Tedy zakázku v nerezovém plechu, která musí být dodána v určité době, poptávat u dvaceti dodavatelů. Po třech týdnech nákupčí konečně vyhodnotí nelepšího dodavatele a pak chce uvedené nerezové zboží do týdne na stavbě. Obchodník nemůže svému zákazníkovi tvrdit, že imbecilita není na straně dodavatele. Takové příběhy mohou končit neproplacením faktury z důvodu nedostatku financí. Protože kvůli imbecilitě nákupčího jeho firma nestihne termín, nedostane peníze a ty pak s odůvodněním pozdní dodávky dluží dodavateli.

Čím často rozlobí nakupující prodejce?
Aby byl obchod obchodem, musí být výhodný pro obě strany. Což by teoreticky měly mít na paměti obě strany. V praxi je to ovšem tak, že nakupující tlačí cenu nezřízeně dolu a prodejce se zase kroutí, když má dát cenu lepší. Jsou tací odborníci (nákupčí), kteří se budou hádat o cenu, kterou doženou často až na samotnou hranici rentability. Pak ovšem si ještě řeknou o dopravu a celý obchod okoření nutnou splatností např. 60dní.
Pokud se ještě vyplatí obchodníkovi (třeba pro nějaký vedlejší efekt) takový obchodní případ provést, obvykle počítá se zaplacením zakázky v době smluvené splatnosti. Chyba lávky! V praxi u elektromontážních firem doba splatnosti neznamená, že je třeba do té doby finance převést, ale toto datum je čas, kdy si všimnou, že cosi dluží.
V ten okamžik dostává svého dodavatele do červených čísel, a navíc mu je vyčítáno, že něco nebylo dodáno včas.

Které výrobky mají u nás největší konkurenci?
Uvedeme zde pouze základní přehled jehož pořadí nemusí být vždy stejné.

svítidla
kabely
světelné zdroje
jističe
rozvaděče

Podobná situace jako v prodeji např. svítidel nebo kabelů je v oboru výpočetní techniky u počítačových sestav. Marže* tlakem konkurence se snižují, tedy o nějakých velkých rabatech* si můžete nechat pouze zdát. Ceny se snižují do té doby, než se výrobci nedohodnou na nějaké tajné kartelové dohodě, někdy se kartelové dohody také oficiálně nazvou asociací výrobců. Kartelová dohoda je sice nepřípustná, ovšem tu a tam se objeví. Noční kluby, benzínové pumpy.... Ovšem kartelové dohody ani tzv. asociace nejsou dlouho funkční. Jeden případ, kdy půjde o zakázku a dohody jdou bokem!

Níže se můžete podívat na pololetní zprávu výrobce kabelů, který má navíc situaci stíženou ještě kurzem barevných kovů a kurzem koruny a eura.

Popisná část pololetní zprávy emitenta registrovaného cenného papíru podle § 80b zákona o cenných papírech

Aktivity společnosti se v I. pololetí 2002 zaměřily zejména na udržení tržní pozice na nejvýznamnějším trhu v České republice. I přes pokračující cenovou válku a pokles dodávek v rámci skupiny se podařilo výpadek tržeb kompenzovat prodejem zejména v Rakousku a do některých projektových zakázek (např. pražské metro). V objemových jednotkách se tak KABLO Kladno a.s. podařilo splnit plánované cíle.
Dalším významným faktorem, který posílí odbytové možnosti KABLO Kladno a.s. je další, užší začlenění společnosti do koncernu nkt a to mimo jiné i změnou názvu společnosti na nkt cables a.s. Tento fakt má posílit image firmy jako silného a stabilního dodavatele s mezinárodním zázemím.
Pokles cen v České republice a pokles dodávek do skupiny nicméně vyvíjí silný tlak na dosahované marže a společnost byla nucena přistoupit k dodatečným úsporným opatřením. Díky silnému tlaku managementu na úspory ve výrobě a správních činnostech, bylo i přes uvedené problémy dosaženo provozního zisku. Dalším pozitivním faktorem je fakt, že výroba je plně vytížena zakázkami a část výroby je provozována na čtyři směny.
Pokles tržeb společnosti ve srovnání s rokem 2001 je způsoben poklesem cen mědi a hliníku, které se promítá i do cen hotových výrobků. Pokles podílu přidané hodnoty z 18,1% v roce 2001 na 14,7% v roce 2002 je způsoben právě vlivem poklesu cenové hladiny na trhu v České republice.
V rozvaze společnosti je také rovněž patrné zlepšení řízení pracovního kapitálu, které uvolnilo finanční prostředky a výrazně přispělo k nárůstu volné hotovosti.
V II. pololetí se vedení společnosti soustředí na další optimalizaci výrobních a správních nákladů tak, aby hospodářský výsledek za rok 2002 nebyl výrazně pod skutečností loňského roku. Obchodní strategie bude směřovat k upevnění partnerských vztahů s klíčovými odběrateli a vetší integraci obchodního řetězce. Dokončení implementace integrovaného informačního systému umožní další zefektivnění a zkvalitnění plánovacího procesu.

V Kladně dne 25. července 2002
Ing. Jiří Rivola
předseda představenstva

Ing. Martin Pacovský
člen představenstva

*) Rozlišujte rabat a marži! Není to slovo stejného významu. Rabat je sleva z koncové ceny dolů. Marže je obchodní přirážka k nákupní ceně. Tedy koncová cena - rabat = nákupní cena + vaše marže = vaše prodejní cena. Často můžete slýchat termíny jako např. "on si na tom narazí rabat...", to je výrok obchodního diletanta.

 
 

 

Diskutující k tomuto článku

   (počet diskutujících: 1)
TEXT Z OBLASTÍ


FIREMNÍ TIPY
V přednášce na konferenci SOLID Team se Miroslav Záloha ze SUIP zmínil také o nutnosti a významu technické dokumentace při revizích. Přestože jsou běžné argumenty o ztrátě nebo zastarání dokumentace, zdůraznil, že legislativa, vládní nařízení a provozní bezpečnostní předpisy, jasně stanovují povinnost udržování a aktualizace technické dokumentace. Připomněl význam dokumentace pro správné provedení revize. Hlavním bodem bylo, že revizní technik musí nejen ... Více sledujte zde!
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Rakouská pobočka OBO BETTERMANN začíná stavět další objekt! S heslem "Růst potřebuje prostor" startuje výstavba nového kancelářského, logistického a školicího centra v Gramatneusiedlu. Tam vzniká budoucí zázemí OBO Austria. Do konce roku bude nová budova OBO přístřeším pro zhruba třicet pracovníků značky. Do budoucna značka OBO zpevní svou dosavadní síť. A jaké je ohlédnutí za českou pobočkou? V květnu 2019 společnost OBO BETTERMANN oslavila na pražském ...
V současné době platí povinnost nechat certifikovat každý rozvaděč, ať už se jedná o malou rozvodnici s jedním modulem nebo velký průmyslový rozvaděč. Neustálým bodem diskuzí mezi odbornou veřejností je pak spor o této povinnosti u malých domovních rozvaděčů, které se prakticky skládají z již certifikovaných komponentů. Přeptali jsme se tedy přímo konkrétních řemeslníků, jaký je jejich názor ...
DALŠÍ FIREMNÍ ODKAZY
Definice průmyslových svítidel. Průmyslové svítidlo je speciálně navržené a vyrobené pro použití v průmyslových prostředích, kde může být vystaveno náročnějším podmínkám, jako jsou vyšší nebo nižší teploty, vlhkost, prach, chemikálie, mechanické nárazy a vibrace. Je konstruováno tak, aby odolávalo těmto extrémním podmínkám, a často splňuje specifické bezpečnostní a výkonové normy relevantní pro daný ...
Spojovací prvky elektroinstalací jsou nedílnou částí každého projektu. OBO Bettermann má ve své nabídce položky, které jsou velmi oblíbené pro svou snadnou použitelnost, dostupnost v lokálních velkoobchodech a také díky dobré propagaci ...
Na výstavě Světlo v architektuře 2010 představila firma WILLIAMS originální řadu svítidel OCCHIO. Jedná se o zajímavě řešený modulární osvětlovací systém, který nabízí uživateli velké množství možných kombinací a způsobů pro kreativní řešení osvětlení ...
Nové kabelové nosné systémy Jupiter, které jsou vyráběny v Koposu Kolín, se vyznačují mnoha přednostmi ve srovnání s předchozím prodávaným typem žlabů, např. embosováním (prolis kolem perforovaných otvorů ve dně) pro zvýšení tuhosti žlabů ...
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933