V Dehn + Söhne testoval i Svět motorů!
reklama
Základní údaje o blesku
Hlavni výboj blesku trvá většinou 0,1 sekundy, ale hodnoty u extrémních bouřek mohou být značně vyšší. Teplota výboje blesku dosahuje až 30 000 stupňů Celsia, odborníci však hovoří i o teplotách mnohem vyšších. Rozžhavený vzduch vytváří tlakovou vlnu. Střední hodnoty proudu při úderu blesku jsou asi 100kA, napětí pak až 1MV. Hodnota napětí našem pokusu v německé laboratoři byla 180kV, zato hodnota proudu dosahovala jen asi 100mA.
Vozidla v bouřce
Automobil je za bouřky pro člověka jedním z nejbezpečnějších objektů při úderu blesku a odborníci dokonce radí se do něho při hromobití v přírodě schovat. Má kovovou konstrukci, která je i svým tvarem dokonalou Faradayovou klecí, po níž případný výboj sjede. Jednotlivé díly vozu jsou pevně a důkladně spojeny. Riziko ohrožení posádky je minimální zajímavé je, že silné údery blesku v blízkosti silnic v moderních automobilech obvykle neponičí ani elektronické systémy.
Každý automobilista by měl ale pamatovat na to,
že musí při vjezdu do bouřky zavřít okna vozu, už proto, že blesk může udeřit v bezprostřední blízkosti. Při silné ráně a následném úleku i šoku řidiče by mohlo dojít k dopravní nehodě. Spolehlivou Faradayovu klecí jsou podle odborníků i kamiony, uzavřené nákladní vozy, vojenská technika, např. tanky, ale stejně tak i technika zemědělská, traktory apod.
Ne už tak bezpečné jsou
kabriolety s otevřenou střechou nebo automobily Trabant, u kterých není střecha kovová. Stejně tak motocykl před několika lety zasáhl v Praze blesk mladého messengera na malém motocyklu. Naštěstí přežil, ale utrpěl popáleniny i šok. Mladík měl v kapse svazek klíčů, které se mu spekly. Nebezpečný je za bouřky také pobyt v přívěsu bez kovové konstrukce, zejména na vyvýšeném místě.
Uvnitř auta budeme sedět i my.
Firma DEHN + SOHNE zde ve svých laboratořích již roky provádí zkoušky s vysokým napětím a jejich součástí je i důkaz bezpečného pobytu posádky v automobilu za bouřky. Účast v experimentu nabídla i Světu motorů, členy několika dalších experimentálních posádek jsou čeští technici, projektanti elektro z různých organizací a firem, kteří do Německa přijeli na školení. "Vůz je díky celokovové karoserii tzv. Faradayovou klecí, po které výboj sjede, a posádka je v něm proto chráněna," tvrdí technický poradce ze zastoupení firmy v ČR Jiří Kutáč.
Uprostřed haly je již připraven Volkswagen 1302 LS,
lidově nazývaný Brouk. Z elektrody vysokého napětí asi půl metru nad automobilem za chvíli přeskočí na střechu vozu výboj o napětí 180kV. A my budeme uvnitř!
,,Podobných experimentů s Broukem zde za léta proběhly již stovky. Nikdo nebyl nikdy zraněn a ani vůz za tu dobu nebyl výbojem nikdy vážněji poškozen. Automobil dostal před časem nový bílý lak.
Ne proto, že by byl ten starý narušen, mělo to I jediný důvod, aby byl ještě tě krásnější," zdůrazňuje Jan Hájek, druhý technický poradce ze zastoupení firmy v ČR. Nás zajímá zejména bílá střecha starého volkswagenu přímo pod elektrodou. Ale ani při pohledu zblízka na ní žádné poškození od bezpočtu výbojů nevidíme. To nás trochu uklidňuje. Na druhé straně se dovídáme, že se zde nedávno měla experimentu zúčastnit dvacetičlenná skupina anglických odborníků, ale nakonec do Brouka usedli jen dva. Ostatní odmítli, když viděli, co to obnáší.
Ačkoli nám pracovníci laboratoře doporučili, abychom si před vstupem do vozu odložili pouze mobilní telefon, zbavujeme se pro jistotu všech kovových předmětů - hodinek, klíčů, mincí, zapalovače... "A kovová přezka na opasku nevadí?," ptáme se nejistě. Teprve po několikerém ujištění, že ne, vstupujeme do centra laboratoře. I s opaskem s kovovou sponou.
Přicházíme k automobilu.
Prohlížíme si ho ze všech stran a náš nedůvěřivý pohled se zastaví na střešním okénku. Je sice uzavřené, ale pod ním budeme sedět! Interiér tohoto Brouka se ničím neliší od běžně vyráběného starého Volkswagenu 1302 LS. Vůz má vzadu pod kapotou standardní funkční motor. Nebyl by prý problém vyjet s ním na silnici. Před námi je původní volant i palubní deska se schránkou, na podlaze běžné koberečky. Žádnou speciální gumovou izolaci, se kterou jsme v duchu počítali, nikde nevidíme. Skla oken dveří u řidiče a spolujezdce jsou asi o centimetr pootevřena. V úděsu pohlížíme na úzké otvory a hned nás napadá, nezapomněli-li pracovníci firmy nedopatřením okénka zcela zatáhnout.
Ochrana objektů.
Německá firma DEHN + SÖHNE, která má v ČR zastoupení a technické poradenství, byla založena v roce 1911 a zabývá se ochranou objektů před blesky a elektrickým přepětím (např. při odběru elektrického proudu může dojít k přepětí při zapínání a vypínání elektromotoru). Vyrábí rovněž kompletní sortiment komponentů pro zajištění objektů před přírodními i umělými bleskovými proudy a přepětím, poskytuje technické poradenství pro projektování a montáž a zabývá se i výzkumem. Firma ve svých laboratořích také na základě evropských norem testuje ochranné a pracovní pomůcky pro práci s vysokým napětím až do 250kV.
Zákazníky firmy jsou i automobilky, rafinérie, čerpací stanice pohonných hmot, autoservisy, autosalony apod. Často ale nejde pouze o bezprostřední nebezpečí požáru či exploze, blesk může vyřadit např. počítačový systém a znemožnit v objektech provoz. To může vést třeba v automobilce k milionovým škodám. Blesk občas zničí drahé diagnostické přístroje v autoservisech apod. Čerpací stanice umístěné u dálnic mohou být ohroženy úderem blesku do svodidel, po kterých pak výboj dojede až k objektu, kde může způsobit škody.
Jak nám řekl Jan Hájek, není u nás sice znám případ, kdy by došlo k požáru či explozi čerpací stanice v důsledku úderu blesku, ale kolaps počítačového systému nastal už mnohokrát. Před dvěma lety vyhořela po zásahu blesku rafinérie v Polsku. Shodou okolností odborník z této firmy doporučoval dva měsíce před neštěstím vedení rafinérie zdokonalit v objektu systém ochrany před bleskem, což vedení s odkazem na platné normy bohužel odmítlo. Důsledkem byly obrovské škody a firma musela stavět celé zařízení znovu.
Pokud pracujete v oboru, máte možnost si zažádat o poslední katalog níže uvedeným formulářem!
TEXT Z OBLASTÍ | SOUVISEJÍCÍ KONTAKT |
---|---|
DEHN s.r.o. Zaslání vizitky Zobrazit záznam v adresáři |