Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Poselství laickým provozovatelům elektroinstalací! Elektrické zásuvky mohou vypadat bezproblémově, ale jejich oprava má svá pravidla. V českém právním systému platí zákon č. 250/2021 Sb., který vymezuje pravidla pro práci s technickými zařízeními ...
  • Koho kdy samotného napadlo jaké preventivní opatření by elektromontéři a elektroúdržbáři měli provádět, aby předešli úrazům při používání ručního nářadí? Asi nikdy a nikoho, tedy vyjma bezpečáka. Ten naopak přesně ví, jaké příčiny nejčastěji vedou k ...

Pendolino - Nenastupujte, zkušební jízda!


Document Actions
Pendolino - Nenastupujte, zkušební jízda!
Jak jsme se vezli při testování Pendolina. Jak takový vlak vypadá? Jakou má spotřebu takový rychlovlak? Jaké napětí a frekvenci potřebuje? Podívejte se s námi do útrob Pendolina!
Miroslav Minařík, ze dne: 19.11.2004
reklama

O rychlovlaku "Pendolino" se již napsalo hodně a tak když mě Jaroslav Molák pozval na testování, dlouho jsem se nerozmýšlel. I když pohled z letadla je patrně poutavější, zajímala mne rychlost vlaku přes 200km/hod.

Zprvu jsme chtěli soupravu zachytit jako projíždějící, což se nám nepovedlo a tak jsme vyrazili do Hrušovan u Brna, kde rychlý krasavec již čekal na cestu do Břeclavi.

Těleso do kterého jsme vstoupili silně připomínalo kombinaci ponorky a dopravního letadla. Při testování byly na vlaku umístěny různé snímače a sondy. Vše bylo rozvedeno kabely na několik diagnostických pracovišť, které monitorovaly chování exponovaných zařízení při zkušebních rychlostech.

Řídící elektronika byla odkryta a tak na dnešního cestujícího dýchl pocit "verneho Ocelového města". Když pak jste prošli do přepravních prostor, ocitli jste se opravdu jako na palubě letadla.


prostor Boing 747



 
prostor Pendolino

O tom, že bude na komfort cestujících pamatováno, prozrazoval bar, který nyní plnil funkci pracovního útočiště.

Na prvním pracovišti jsme strávili celou cestu až na břeclavské nádraží. Kromě jiných údajů se bedlivě sledoval stav sběrače a také hodnota dosažené rychlosti.

V Břeclavi jsme měli konečně chvilku na neformální rozhovory s osobnostmi, které jsou spjaty s ČD.

Pokud si někdo představoval stanoviště strojvedoucího příliš složitě, pak jej musím zklamat. Ovládacích prvků totiž nebylo tolik, kolik by si člověk představoval např. po shlédnutí seriálu Startrek. Velké množství funkcí patrně zajišťovaly dotykové obrazovky.

Ovšem hlavní kontrolní centrum bylo v samostatném voze. Podivoval jsem se jak se může na takové malé ploše pohybovat a pracovat tolik lidí. Navíc z různých stran se míchala italština, němčina, angličtina a sem tam i čeština.

Na zpáteční (opravdu krátké cestě) jsem hovořil s Jarkem Molákem. Vystudoval Vysokou školu dopravní, fakultu elektrotechniky v Žilině a diplom obhajoval na téma-jízda vlaku vysokou rychlostí, drahám zasvětil celý život. Mezi elektrotechniky je známý jako erudovaný odborník v elektrotechnice, zakladatel Komory elektrotechniků v dopravě, což je součást Elektrotechnického svazu českého.

Objasnil mě systém napájecích napětí naší i jiných železnic. Zkusme si představit, že Pendolino vyjíždí např. z Vídně. Na sběrači má napětí 15kV/16,66 Hz. Na státní hranici se změní napájení na napětí 25kV/50Hz a na svitavsku se sníží až do Prahy na (ss) 3kV. S těmito změnami a také s možností změny těžiště souprav v zatáčkách se Pendolino dostává na dopravní výsluní. Sledoval se příkon pro soupravu, který nebyl nic moc.

Při projíždění kolem napájecí stanice Jaroslav Molák kontaktoval pracovníka konající službu, který nám sdělil maximální odebíraný proud soupravy Pendolino.

Pokud si cca 172A, které souprava brala, představíme v soustavě nn, pak si mnozí mohou říci "to nestojí za řeč". Avšak zmiňovanou hodnotu 172A vynásobte napájecím napětím 25kV, což ve výsledku znamená přes 4 MW! Samozřejmě, že se k takové hodnotě souprava přibližovala především při rozjezdech ve vysoké rychosti, tedy z rychlosti 160 km až k nejvyšší dosažené. Pokud se někomu zdají 4 megawatty hodně, pak jsem byl mnohými ubezpečen, že se jedná o úspornou soupravu. Naše lokomotivy dokázaly spotřebovat ekvivalentní množství elektrické energie. V případě Pendolina nižší spotřebu ovlivňuje řízení systému 4 motorových jednotek řazených v soupravě.

Bohužel elektronika vlaku zkomplikovala uvedení souprav Pendolina do provozu. U soupravy od výrobce docházelo v oblasti elektromagnetické kompatibility k určitým stavům, které mohly negativně ovlivňovat bezpečnost jízdy. Problém bude patrně brzy odstraněn. Pendolino by se mohlo v ostrém provozu objevit možná už v polovině roku 2005. Pro které skupiny cestujících bude Pendolino dostupné záleží na dopravní politice státu a ČD. Doufejme, že se bude dopravní politika našeho státu vyvíjet při investici 700 miliónu Kč do jedné soupravy Pendolino pozitivně.

A ta rychlost?
S námi dopoledne uhánělo Pendolino "pouze" rychlostí 229,4 km/hod. V odpolední jízdě si skóre vylepšilo až na 237km/hod (nový rekord v ČR). Ovšem v budoucnu bude stejně cestovní rychlost pouhých omezena možnostmi traťového koridoru.Věřme, že nám bude sloužit železnice k naší spokojenosti.

 
 

 

Diskutující k tomuto článku

   (počet diskutujících: 4)
TEXT Z OBLASTÍ SOUVISEJÍCÍ KONTAKT



FIREMNÍ TIPY
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Jak vést datová vedení bezpečně v průmyslových prostorách? Pokud potřebujete umístit do prostoru krabici, vzniká několik problémů. Zatížení, krytí IP, dostatečný prostor pro případné práce s vedením. V tomto videospotu se seznámíte s řešením KM Rack z AMPERu 2010. Nezapomeňte, že všude nelze použít běžné podpodlažní krabice určené do administrativních prostředí!
První hromosvodní centrum v České republice bylo před třemi léty otevřeno v odborném učilišti v Chomutově. Minulý týden se objevilo na zcela nové adrese. Vše v souvislosti s narozeninami LUMA Plus a rekonstrukcí jejich sídla ...
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933