Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: Cech, spolek, živnostenstvo nebo klub veteránů? (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 2.06.2017
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

Cech, spolek, živnostenstvo nebo klub veteránů?


Cech, spolek, živnostenstvo nebo klub veteránů?
Máte v plánu založit spolek? Po staru cech, občanské sdružení, klub či fanklub? V takovém případě je dobré si dobře rozmyslet, proč a co má být cílem, který nám nahradí veškerou úpornou snahu vytvoření a následné údržby. Založení spolku je poměrně jednoduchá záležitost. Zpravidla jí předchází nějaká nespokojenost se stávajícím stavem a nadšení vše změnit. Ovšem v záchvatu počáteční eufórie se nepromýšlí záměr do všech důležitých podrobností ...
Miroslav Minařík, ze dne: 2.06.2017



Na myšlenku znovu napsat článek na toto téma mne přivedly návštěvy různých událostí. Například na letišti klub AERO a PARA veteránů. Pokud poslouchám obsah některých elektrotechnických cechů, jsou blíže spíše zmiňovaným veteránům. Jenže veteráni si nekladou žádné primární komerční cíle, nechtějí zachraňovat budoucnost svých již dospělých dětí a schází se proto, aby se potkali s těmi, kdo ještě žijí. Pomohli si v soukromí. Zavzpomínali na staré dobré časy, a pak se spokojeně rozešli.

Dle mého názoru ambiciózní spolek, klub (cech když chcete), který chce cokoliv ovlivňovat, například připomínkovat znění norem nebo dokonce rozhodovat o tom, kdo je či není odborníkem, nebo být třeba odboným garantem, musí mít vnitřní konstrukci od zmiňovaných veteránů zcela odlišnou. Funkční spolek má v představenstvu úspěšné podnikající osoby (vizionáře) s periferním vnímáním okolí. A vnitřní postupy se v mnohém neliší od běžné komerční firmy.


Již dlouho si říkám, zda výraz "cech" bychom neměli uložit jednou pro vždy do dějinné truhly. Cech je pojem, který pramení ze středověku. Více o tehdejších funkcí doporučují přečíst alespoň zde. Uznáte, že to byla jiná informační doba a tehdejší podoba se v součastnosti opravdu nedá použít.


Úspěšný spolek, klub vždy vedla úspěšná osoba (což by mohla být pravda i dnes), která pracovala za všechny ostatní. Minimálně za další tři osoby. A to bez nároků na odměnu či pochvalu. Výplatou za takovou činnost vždy byl především dobrý pocit z práce pro druhé a samozřejmě i následné úspěšné lobby prosazení svých myšlenek. Z toho dovodíme, že při takové funkci musí umět člověk v prvé řadě rozpustit své ego a soustředit se na primární cíl společného záměru. Ovšem boj s vlastním vnitřním já není vůbec jednoduchý. Bohužel někteří si to neuvědomují nebo dokonce vůbec nepřipouští.
A tak v některých případech by se dalo některé chování parafrázovat (podle jedné reklamy) třeba takto:

TO EGO ZABILO VÁŠ KLUB!

Možná se někdo usměje někdo tradičně rozzlobí, ale pozorný uživatel mi dá za pravdu. Pokud mám s odstupem času komentovat činnost elektrotechnických spolků, mohu své předešlé prognózy a výroky jen potvrdit. Nejeden elektrotechnický cech sám svou existencí potvrdil to, co se prognostikovalo a odešel na smetiště dějin neuznán a zahanben. Další mnohá uskupení nenápadně "vyšuměla" a bez nějakého oficiálního oznámení o ukončení činnosti.

Pokud chceme spustit revoluci, pak myšlenkou nesmíme být nadšeni pouze sami nebo úzký kruh nejbližších. Pokud vaše myšlenka nestrhne davy, pak se jednoduše žádná revoluce nekoná.

A pokud se nám podaří revoluci zažehnout, pak musíme pamatovat, že je nutné stále "přikládat pod kotel", aby se došlo k plánovanému cíli. K cíli, který je ovšem reálný. Pokud slyšíte, že "není třeba měnit to, co funguje", pak se mějte na pozoru! V konkurenčním prostředí to, co funguje, se brzo stane nebo již stalo standardem a blíží se ke stavu, kdy přestává být konkurenčním. Rovněž tak i vzpomínky na to, co "kdysi fungovalo". To, co mělo nějakou funkci a třeba i funkční bylo zdaleka nemusí a často také není použitelné dnes.



Samotný nápad je sice hezká věc

a myšlenka ležící v poličce také. Možná jste slyšeli výrok typu: "prodám vám nápad" nebo "kdybych tam byl já, tak bych ...", či "správně by to mělo být ...". To jsou ale jen prázdné věty.  U většiny autorů podobných sdělení chyběla následná propracovaná řešení jak myšlenky dosáhnout. Své výroky dokázali neustále opakovat, ale často praktického nedokázali nic. Dokonce nebyli schopni motivovat sebe natož druhé. Jejich myšlenka realizovaná nebyla. Upadli v zapomnění a z jejich okolí se dozvídáme, kdo všechno jejich neúspěch zavinil. Seznamy jsou pestré, ale u všech chybí většinou ten hlavní viník. Autor myšlenky.

Nač se zapomíná?
I přes to, že spolek je nezisková organizace, má své náklady. Náklady nemusí být jen finanční, ale často časové a morální. A to je moment, na který se v rozpočtu spolku často zapomíná, protože se nedá vyjádřit finančně. A tak se vytváří nová a nová uskupení. Ta následně končí ze stejných příčin jako předchozí.

A závěr?
Spolky mohou být funkční a prospěšné, ale deklarované "vzdušné zámky" samy o sobě ruku k dílu nepřiloží. Každý spolek má mít svého odpovědného za plnění předchozích slibů. Takového odpovědného, který po případném nezdaru myšlenky odstoupí ze své funkce a nahradí způsobené škody. Pokud tomu nebude tak, respektive pokud budeme aplikovat stávající způsob, v budoucnu už nikdo taková dočasná uskupení nebude brát vážně.




KTERÉ FUNKCE STŘEDOVĚKÉHO CECHU
by bylo reálné a žádoucí uplatňovat ještě dnes?
SDĚLTE SVŮJ NÁZOR
V NÍŽE UVEDENÉ DISKUSI!

TEXT Z OBLASTÍ
SOUVISEJÍCÍ KONTAKT

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.